اهل سنتحقوق بشر

روحانی بلوچ حامی اعتراضات مردمی به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد

مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه اهل سنت پَشامَگ استان سیستان وبلوچستان باری دیگر به دادگاه ویژه روحانیت احضار شد.

در همین ارتباط، یک منبع مطلع به گزارشگر شبکه جهانی کلمه با اعلام اینکه امام جمعه اهل سنت پَشامَگ روزگذشته به مشهد سفر کرده ، گفت وی باید فردا ( پنجشنبه ) ساعت ۹ صبح در دادگاه ویژه روحانیت حاضر شود .

این خبر در حالیست که این چهره مذهبی اهل سنت سیستان وبلوچستان اخیرا از اعتراضات مردمی داخل کشور حمایت کرده بود.

مولوی فضل الرحمن کوهی در مراسم نماز جمعه (۱آذر۱۳۹۸) پشامگ با انتقادازاوضاع و شرایط جدید کشور،گفت: با گران شدن بنزین همه چیز گران می شود زیرا هر چیز وابسته به بنزین است، و این اعلان که فقط بنزین گران شده نه چیز دیگر، این مردم فریبی است. وی اضافه کرد: مردم بیدار هستند و همه چیز را می فهمند.

ایشان در ادامه گفت: مردم از گران شدن نرخ بنزین  برای اعتراض و حق خواهی به خیابانها آمدند، و این اعتراض حق مردم است.

مولوی فضل الرحمن کوهی در فرازی دیگر از سخنانش  با اشاره به تبلیغات سپاه پاسداران که با افتخار می گوید ما مردم معترض را سرکوب کرده ایم! ، گفت: این افتخار نیست! پدر از کتک کاری فرزند افتخار نمی کند!

پیشتر این روحانی اهل سنت بارها احضار شده ومورد بازجویی قرار گرفته بود.

وی همچنین در مراسم نماز عید قربان امسال فاش ساخته بود که توسط فرمانده سپاه شهرستان سرباز، “سرهنگ سبزعلیان” در شهرستان سرباز، تهدید به پرونده سازی برای دستگیری و ترور شده است.

گفتنی است پیشتر، مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه اهل سنت پشامگ روز ۱۴ فروردین ماه ۹۶ توسط دادگاه ویژه روحانیت شهر مشهد بازداشت شد. بازداشت وی  که از جمله مخالفان مشارکت سنی مذهبان ایران در جنگ سوریه است موجب بروز موج کم سابقه ای از اعتراضات مدنی در منطقه بلوچستان شده بود. این اعتراضات که از بستن جاده ها، تجمع، اعتصاب و تعطیلی اماکن کسب شروع شد به موارد کم سابقه ای چون تحویل دادن سلاح توسط نیروهای سنی مذهب عضو سپاه پاسداران در منطقه کشیده شد.

مولوی کوهی با اتخاذ مواضعی از جمله مخالفت با اعزام اهل سنت به جبهه سوریه، مخالفت با حذف نام بلوچستان از عنوان استان و همین‌طور مخالفت با تقسیم استان سیستان و بلوچستان، در بین شهروندان بلوچ سنی مذهب مورد توجه و احترام قرار گرفته است.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا