تازه‌های سیاسیحقوق بشر

بازداشت گسترده شهروندان کُرد در شهرهای کردستان توسط نیروهای اطلاعاتی

به گزارش آژانس خبررسانی کُردپا، در جریان اعتراضات مردمی در شهرستان سقز دو شهروند معترض به نام‌های “شیرکو کریمی” و “فریاد شاه‌محمدی” از سوی نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

تا کنون پیگیری‌های خانواده این دو شهروند جهت اطلاع از سرنوشت آنان نتیجه‌ای در پی نداشته است.

همچنین یک شهروند معترض به نام “سعید قادری” اهل شهرستان بانه در تجمعات اعتراضی جوانرود بازداشت شده و تا کنون از محل نگهداری و سرنوشت وی اطلاعی در دسترس نیست.

در همین رابطه، هویت دو تن از بازداشت‌شدگان تجمعات اعتراضی اخیر در مریوان به نام‌های “امید یوسفی و شاهو منوچهری” ساکن شهرک “کانی دینار” برای آژانس کُردپا احراز شده که به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

از دیگر سو، سه جوان اهل روستای “نی” از توابع مریوان به نام‌های “فردین بدخش” ۲۳ ساله فرزند لطیف، “سینا جاست” ۲۲ ساله فرزند سالار و “هادی راستی” ۲۲ ساله فرزند فریق توسط نیروهای اطلاعاتی بازداشت و به مکان نامعلومی انتقال داده شده‌اند.

سینا جاست روز دوشنبه چهارم شهریورماه سال جاری به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون حکومت ایران” بازداشت و روز پنج‌شنبه چهارم مهرماه با قرار وثیقه به شیوه موقت آزاد شده بود.

فعالان و نهادهای حقوق بشری نسبت به حجم گسترده بازداشتها در کردستان و دیگر نقاط ایران در جریان اعتراضات آبان ماه ابراز نگرادنی کرده اند.

در این رابطه؛ محمد جعفر منتظری، دادستان کل کشور ادعا کرده که بازداشت‌شدگان از شرایط خود در بازداشت، راضی‌اند. همزمان با این اظهارات، تصاویری از بازداشت‌شدگان با دست و پای شکسته در حضور این مقام قضایی ایران منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا