تازه‌های سیاسی

جلیقه‌زردها در حمایت از اعتراضات ایران و جهان: «به نئولیبرالیسم پایان دهید»

شنبه ۲۳ نوامبر، جلیقه‌زردها برای پنجاه و چهارمین هفته متوالی در پاریس و چندشهر دیگر فرانسه به خیابان آمدند. در پاریس، جلیقه‌زردها ضمن ابراز مخالفت با سیاست‌های دولت مکرون از جنبش‌های مردمی در سطح جهان از جمله در ایران، ‌عراق، لبنان، و شیلی پشتیبانی کردند.

جلیقه‌زردها در پاریس پلاکارد بزرگی با خود حمل می‌کردند که روی آن حک شده بود: «فرانسه، ایران، عراق، لبنان، شیلی… یک کارزار. به نئولیبرالیسم پایان دهید.»

به نقل از  کانال تلگرامی «جنبش جلیقه‌زردها در فرانسه»، همچنین اعلامیه‌ای در جریان تظاهرات پخش شد که ضمن تشریح وضعیت ایران، در آن از جلیقه‌زردها خواسته شده بود تا صداو سیمای نظام تهران را تحریم کنند.

حرکت جلیقه‌زردها در فرانسه یک سال قبل در روز ۱۷ نوامبر ۲۰۱۸ در اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت و با مسدود کردن جاده‌های بین‌شهری شروع شد.

در طول یک سال گذشته، «خبرنگاران صداوسیما در اغلب اکت‌های جلیقە‌زردها حضور داشتەاند تا گزارش‌های مربوط بە بالا رفتن قیمت سوخت در فرانسه به میزان (حدود سە درصد) را پوشش دهند، این در حالی‌ست کە اعتراضات مردمی در ایران نسبت بە افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت سوخت در صداوسیمای ایران بازتابی صرفاً امنیتی علیه مردم معترض داشتە است.»

 

دکمه بازگشت به بالا