تازه‌های سیاسی

دفاعیه نواندیشان دینی ایرانی از معترضان؛ قیامت ولایت فقیه سالهاست که آغاز شده

اخباری که از ایران می‌رسد روایت مردمی است که باری دیگر برای طلب حقوق اولیه و حفظ عزت و کرامت پایمال شده‌‌شان راهی جز خیابان نیافته‌اند و البته پاسخی جز تهمت و سرکوب نشنیده‌اند.

این قسمتی از متن بیانیه ده تن از نواندیشان دینی ایرانی در رابطه با اعتراضات اخیر است.

نویسندگان این بیانیه به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اشاره کرده‌اند که معترضان را “اشرار” خوانده است. آنها در بیانیه خود افزوده‌اند: برخی کارگزارانش همان “اشرار” را به مرگ و مجازات تهدید کرده‌اند و نیروهای ویژه‌اش در خیابان‌ها این تهدیدات را عملی می‌کنند.

نواندیشان دینی ایرانی حوادث ده سال اخیر را یادآوری کرده‌ و نوشته‌اند: «در پی راه‌پیمایی‌های مسالمت‌آمیز سال ۱۳۸۸ نیز حاکمیت اصرار داشت معترضان را “اشرار” بنامد تا سرکوب آن‌ها را مشروع جلوه دهد. بعدها اما حسین همدانی از تشکیل “سه گردان از اراذل و اوباشِ” تحت امر خود برای سرکوب جنبش سبز سخن گفت.

آنها گفته‌اند که گرانی بنزین “نقطه انفجار مطالبات متراکمی بود که در همین دهه اخیر از ۸۸ تا ۹۶ و تا امروز بارها و در صورت‌ها و سوژه‌های مختلف خود را به رخ حکومت کشیده؛ اما دیده و شنیده نشده است”.

نویسندگان بیانیه‌ برای رساندن صدای اعتراض خود به سرکوب خشنی که در چند روز اخیر علیه معترضان در پیش گرفته شد، به امام اول شیعیان استناد کرده‌اند:  که می‌گوید قیامت با داوری درباره خون‌خواهی بی‌گناهان آغاز می‌شود.

نواندیشان دینی داخل و خارج از ایران در بیانیه‌ خود می‌گویند: قیامت این نظام اما سالهاست که آغاز شده؛ زیرا از خط قرمز خطاها عبور، و خون و خانمانِ مردم را ارزان کرده است.

نویسندگان بیانیه در ارزیابی کارنامه حکمرانی جمهوری اسلامی، به رواج فساد گسترده در این نظام اشاره کرده‌ و نوشته‌اند: فساد ساختاری در حق‌الناس و اختلاس‌های حیرت‌آور در بیت‌المال نیز محصول همین قدرت بی‌مهار و ثروت بی‌شمار است. آسان‌گیران در محاسبه و اقتصاد اما به سیاست که می‌رسند چنان سخت‌گیر و هوشیارند که از شکنجه بی‌گناهان و اعتراف اجباری‌شان هم نمی‌گذرند؛ چه رسد به تیغ کشیدن بر مردمی عصیان‌زده که حقوق اولیه‌شان را طلب می‌کنند و از ظلم و تبعیض و فقر و فاقه به تنگ آمده‌اند.

امضاء کنندگان این بیانیه عبارت اند از، محمدجواد اکبرین، محمد امجد، عبدالعلی بازرگان، محمد برقعی، رضا بهشتی معز، احمد علوی، رضا علیجانی، مهدی ممکن، یاسر میردامادی و صدّیقه وسمقی.

 

دکمه بازگشت به بالا