حقوق بشر

واکنش سازمان ملل متحد نسبت به احکام صادره برای فعالان محیط زیست

در هفته ای که ایران نارآم بود، احکام حبس شش تا ۱۰ سال زندان برای شش فعال محیط زیست به اتهام «همکاری با دول متخاصم» صادر شد.

اکنون «برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد» طی بیانیه‌ای نسبت به احکام قضایی صادرشده برای این فعالان محیط زیست زندانی در ایران ابراز نگرانی کرده و خواستار «شفافیت، بازنگری و لغو» آن‌ها شده است.

در بیانیه‌ای که این سازمان روز جمعه اول آذرماه منتشر کرد، «جرم‌انگاری» فعالیت‌های مرتبط با حفظ محیط زیست از سوی مقام‌های ایران را با اشاره به وظیفه دانستن این فعالیت‌ها در قانون اساسی «نگران‌کننده» خواند.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد، ضمن «حیاتی» دانستن فعالیت حامیان محیط زیست، این زندانیان را کسانی خوانده که خود را وقف «حیات وحش کشورشان» کرده بودند.

بر اساس احکام صادره برای فعالان محیط زیست زندانی در ایران امیرحسین خالقی و سپیده کاشانی، هر یک به شش سال حبس و طاهر قدیریان و هومن جوکار نیز به هشت سال زندان محکوم شدند.

نیلوفر بیانی و مراد طاهباز احکام طولانی‌تر ۱۰ سال حبس دریافت کرده‌اند. بیانی همچنین به رد مال حاصل از کار در سازمان ملل محکوم شده است.

در بخشی از بیانیه برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد درباره بیانی اشاره شده:‌ «نیلوفر یک همکار بسیار با ارزش بود و به شدت متعهد به حمایت از جوامع در حال بازیابی از عواقب محیط زیستی ناشی از فجایع بوده است.»
گفتنی است، پرونده فعالان محیط زیست زندانی در ایران بارها تبدیل به محل بحث و جدل میان نهادهای امنیتی سپاه و دولت شده بود. وزارت اطلاعات کشور آنها را بی‌گناه معرفی کرده؛ اما اطلاعات سپاه بر جاسوس بودن آنها اصرار می ورزد.

 

دکمه بازگشت به بالا