تازه‌های سیاسی

جهرمی تحریم شد؛ قطعی اینترنت در بیشتر شهرهای ایران ادامه دارد

درحالیکه نت بلاکز، سایت ناظر اینترنت اعلام کرده که قطع تقریبا کامل ارتباط اینترنتی در ایران از مرز ۱۵۰ ساعت گذشته است، بر اساس گزارش های رسیده، علی‌رغم وعده‌های حکومتی، اینترنت در بیشتر شهرهای ایران با وجود سپری شدن بیش از هشت روز از اعتراضات هنوز وصل نشده است.

قطعی اینترنت در ایران واکنش های بین المللی را نیز به همراه داشته است، از جمله آلمان، آمریکا، کانادا، سوئد و سازمان ملل خواستار پایان سرکوب و احیای تماس اینترنتی در ایران شدند.

واکنش آمریکا اما از سایر کشورها قاطعانه تر بوده و وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی را تحریم کرده است.

در بیانیه‌ای که وزارت دارایی آمریکا منتشر کرده، آمده است که محمد جواد آذری جهرمی، “کارمند سابق وزارت بدنام اطلاعات است” و از زمانی که به مقام وزارت ارتباطات رسیده، در مسیر رشد فنی توان سانسور دولت، گام برداشته است.

این بیانیه می‌افزاید که از زمان وزیر شدن آقای آذری جهرمی، وزارتخانه تحت امر او به پیشرفتهایی در زمینه تحت نظر قراردادن مخالفان نیز دست یافته است.

افزایش ناگهانی قیمت بنزین، باعث اعتراض‌های گسترده در ایران شد. مقام‌های حکومتی یک روز پس از آغاز این اعتراضات، دسترسی شهروندان به اینترنت را قطع کردند. پس از پنج روز قطعی کامل اینترنت، مقام‌های ایران گفتند دسترسی اینترنت به تدریج فراهم خواهد شد اما به رغم این وعده‌ها، هنوز اکثر مردم ایران به اینترنت دسترسی ندارند.

قطعی سراسری اینترنت در حالی رخ داد که حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران در سال ۹۶ و اندکی بعد از پیروزی در انتخابات درباره محمدجواد آذری جهرمی گفته بود: “وزیر ما به مردم قول می‌دهد دستش روی دکمه فیلترینگ نخواهد رفت.”

گفتنی است، جمهوری اسلامی همواره در واکنش به اعتراضات مردمی و جلوگیری از ارسال ویدیوهای سرکوب معترضان، قطع شدن ارتباط شهروندان با یکدیگر و قطع ارتباط معترضان با جامعه جهانی و مخالفان خارج از کشور، اینترنت سراسری را قطع می‌کند.

 

دکمه بازگشت به بالا