تازه‌های سیاسی

پخش نخستین اعترافات تلویزیونی در اعتراضات آبان ۹۸

شامگاه چهارشنبه ۲۹ آبان در بخش خبری  ۲۰:۳۰ تلویزیون حکومتی ایران برای نخستین بار در ماجرای اعتراضات آبان سال جاری اعترافات یکی از بازداشت‌شدگان پخش شد. در این برنامه ادعا شد که رهبری اعتراضات را زنان به عهده داشتند و بیگانگان هم از آنان حمایت مالی می‌کردند.

زنی که در این فیلم به عنوان «فاطمه داوند» معرفی می‌شود، اعتراف می‌کند که  سال ۷۳ از منزل فرار کرده، به سلیمانیه عراق رفته و سپس به «تشکیلات ضد انقلاب» پیوسته و بعد برای هدایت اعتراضات به ایران منتقل شده است.

فیلم اعترافات، بر این سناریو متمرکز است که زنان از نظر عاطفی نقش مهمی در هدایت اعتراضات مردم خشمگین از بی‌عدالتی اجتماعی به عهده داشتند و بیگانگان هم برای هدایت اعتراضات در جهت تخریب اموال عمومی با سرمایه‌گذاری‌هایی از این زنان استفاده کردند.

صدا و سیما، همچنین با ساخت و پخش گزارشی امنیتی، مدعی شد که شبکه‌های ماهواره ای، از جمله: شبکه کلمه با توصیه به انجام اقدامات خشونت‌آمیز در جریان اعتراضات، هدایت تظاهرات را در دستور کار خود داشته‌اند. سناریوی این گزارش، بر این اساس است که با قطع و برید سخنان افرادی از نیروهای امنیتی حکومت ایران که در پوشش بینندگان با شبکه کلمه تماس گرفته‌اند چنین القا می‌شود که توصیه به انجام خشونت از سوی کارشناسان این شبکه می‌باشد. این، در حالی‌ست که در برنامه‌های مربوط به پوشش اعتراضات سراسری در ایران، کارشناسان شبکه جهانی کلمه، مکررا بر پرهیز از هرگونه خشونتی تأکید کرده و در همین رابطه مکررا سرود مشهور آقای شجریان با موضوع «تفنگت را زمین بگذار» از این شبکه پخش می‌شد.

دکمه بازگشت به بالا