تازه‌های سیاسی

ترس حکومت ایران از ادامه اعتراضات مردمی و واکنش‌های بین المللی به سرکوب در ایران

پس از گذشت پنج روز از ناآرامی‌های ناشی از اجرای طرح سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین که با مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا از نیمه شب جمعه بیست و چهارم آبان ماه در ایران به اجرا درآمد مقامات حکومتی از مهار بحران خبر دادند.

این در حالی است که تصاویری از شهریار نشان‌دهنده حضور شماری از معترضان در پنجمین روز از اعتراضات در این شهر است.

این درحالیست که بر اساس شواهد موجود فضای اغلب شهرهای بزرگ این کشور به شدت امنیتی است و نیروهای ویژه در گوشه و کنار شهرها همچنان مستقر هستند.

دسترسی به شبکه جهانی اینترنت همچنان در کلیه نقاط کشور امکان پذیر نیست و کماکان خبرهایی از تجمعات و درگیری های پراکنده در برخی شهرها به گوش می‌رسد.

در روزهای گذشته چندین تجمع در خارج از ایران در حمایت از اعتراضات مردمی پس از افزایش بهای بنزین برگزار شده است.

از جمله این‌ها، روز سه‌شنبه دو تجمع در دو پایتخت برگزار شد: در تفلیس گرجستان و آمستردام هلند.

خبرگزاری رسمی ایرنا روز چهارشنبه در گزارشی از شهرهای مختلف خبر داد که سه‌شنبه شب بار دیگر در شهر دزفول درگیری‌هایی رخ داده است.

ایرنا نوشت: «کوی مدرس از مناطق حاشیه‌ای دزفول دیشب [سه‌شنبه] شاهد برگزاری برخی تجمعات بود که به درگیری اخلالگران با نیروی انتظامی انجامید.»

سازمان دیدبان حقوق بشر در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر کرد «سرکوب گسترده» معترضان در ایران را محکوم کرد.

در این بیانیه آمده است: «نیروهای امنیتی ایران در برخورد با اعتراضات ناشی از افزایش ناگهانی قیمت سوخت در سراسر کشور از نیروی قهریه بیش از حد استفاده می‌کنند.»

در ادامه این بیانیه با اشاره به قطعی تقریبا صددرصدی ارتباط اینترنتی ایران با جهان آمده است: «مقامات با جدا کردن ایرانیان از اتصال به اینترنت جهانی امیدوارند سرکوب خونین‌شان علیه مردم خود را از بقیه جهان پنهان کنند.»

وزیر خارجه سوئد با اعتراض به خشونت‌ها علیه معترضان در ایران، آمار کشته‌شدگان در این اعتراضات را «وحشت‌انگیز» توصیف کرد.

آن لینده روز چهارشنبه در توییتر نوشت که «هیچ چیزی نمی‌تواند این خشونت‌ها را توجیه کند».

در ایران نیز علی سعیدی، رئیس عقیدتی سیاسی دفتر فرماندهی کل قوا، در یک سخنرانی که روز چهارشنبه منتشر شد خبر داد که آیت‌الله خامنه‌ای خود مسئولیت «تمام هزینه‌های» تصمیم به گران کردن بنزین را پذیرفته است.

دکمه بازگشت به بالا