تازه‌های سیاسی

واکنش‌ها به افزایش سه برابری قیمت بنزین در ایران

افزایش سه برابری قیمت بنزین در ایران در طی دو روز گذشته واکنش‌های مختلفی از سوی نهادها و شخصیت‌های ایرانی را به دنبال داشته است.

در پی سه برابر شدن بهای بنزین آزاد و تظاهرات اعتراضی مردم در برخی از شهرهای ایران، شاهزاده رضا پهلوی جمعه ۲۴ آبان در توییتی گفته است، جمهوری اسلامی فقر و رنج را برای همه ایرانیان رایگان کرده است.

رضا پهلوی با انتشار یک ویدئو از اعتراضات به افزایش بهای بنزین نوشته است: نظامی که با وعده مجانی کردن آب و برق بر سر کار آمد، نفت را برای حامیان غیرایرانی‌اش، و فقر و رنج را برای ایرانیان رایگان کرده است. تنها راه چاره، برانداختن این #فرقه_تبهکار ضدایرانی است. کافی‌ست به قدرت خودمان ایمان داشته باشیم.

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران در اطلاعیه‌ای رسما اعلام کرد که هیچ نقشی در افزایش بهای بنزین نداشته است.

در این اطلاعیه تاکید شده است که «دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام هیچ مصاحبه، سخنرانی یا پیامی در تایید یا حمایت از افزایش نرخ بنزین در روز‌های اخیر نداشته‌اند».

روز گذشته همچنین خبری به نقل از ابراهیم رئيسی، رئيس قوه قضاییه، منتشر شد که گفته بود او در جلسه سران قوای سه‌گانه با افزایش قیمت مخالفت کرده، ولی «رای دولت و مجلس برای اجرای این طرح کافی بود».

در واکنش به این خبر، محمد فراهانی، سردبیر خبرگزاری میزان، ابتدا در توییتی نوشت که «انتساب این اظهارات به رئيس قوه قضاییه صحت ندارد»، ولی در توییت دیگری نوشت که «نفی انتساب جملات مزبور، به معنای موافقت یا مخالفت با افزایش قیمت نیست».

در همین رابطه یکی از اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اقدام دولت ایران در افزایش قیمت بنزین را به زیان مردم و حکومت جمهوری اسلامی دانست.

حمیدرضا حاجی‌بابایی از چهره‌های اصول‌گرای مجلس ایران در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، اعتراض خود را به این سیاست اعلام کرده و یادآور شده که دولت قبل از آن که نسبت به گران شدن بنزین اقدام کند، باید آن را به اطلاع مجلس می‌رساند.

این در حالی است که رئيس‌ جمهور ایران روز جمعه،‌ ۲۴ آبان‌ماه، افزایش قیمت بنزین را «به نفع مردم و اقشار تحت فشار جامعه» دانسته بود.

حسن روحانی که صبح جمعه در دیدار با جمعی از اعضای دولت سخن می‌گفت، از وجود طرح‌هایی برای افزایش قیمت بنزین تا پنج هزار تومان خبر داد و گفت: «ما مخالفت کردیم. معتقد بودیم پنج هزار تومان برای هر لیتر بر زندگی مردم تاثیر مستقیم داشته و موجب افزایش تورم خواهد بود

دکمه بازگشت به بالا