تازه‌های سیاسی

ترامپ “وضعیت اضطراری ملی” علیه ایران را یک سال دیگر تمدید کرد

جیمی کارتر رئیس جمهوری وقت آمریکا نخستین بار ۱۴ نوامبر ۱۹۷۹ در پی گروگانگیری کارکنان سفارت آمریکا در تهران با صدور یک فرمان اجرایی، در مورد ایران وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد. این فرمان به رئیس جمهوری آمریکا اختیار می‌دهد که اموال و دارایی های ایران را توقیف کند و همین مسئله نیز مبنا و پایه بسیاری از تحریم‌های آمریکاست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در بیانیه چهارشنبه ۲۲ آبان به کنگره اطلاع داد که روابط آمریکا و ایران «هنوز عادی نشده» و از این‌رو وضعیت اضطراری ملی باید همچنان ادامه یابد.

در آمریکا «وضعیت اضطراری ملی» در قبال کشورها یا حتی سازمان‌هایی صادر می‌شود که نه تنها روابط معمولی با آمریکا ندارند، بلکه ممکن است خطری برای امنیت ملی ایالات متحده به شمار آیند.

گروگانگیری ۳۰ دی ۱۳۵۹ با پذیرش قرارداد الجزایر از طرف دولت‌های ایران و ایالات متحده آمریکا پایان یافت. اما بحران ناشی از آن در چهل سال گذشته همچنان ادامه دارد.

گفتنی است، قانون وضعیت اضطراری ملی را می‌توان نخستین تحریم اقتصادی آمریکا علیه جمهوری اسلامی دانست. جیمی کارتر در زمانی که در قدرت بود مناسبات دیپلماتیک را قطع و صادرات کالا و محصولات آمریکایی به ایران را هم ممنوع اعلام کرد.

دکمه بازگشت به بالا