تازه‌های سیاسی

ایران برای برون‌رفت از بحران، طرحی به رهبران عراق ارائه داد

خبرگزاری بریتانیایی رویترز با استناد به اظهارات منابع آگاه در عراق گفته است که ایران یک طرح استراتژیک به مقامات عراقی پیشنهاد داده تا براساس آن، با مهار اعتراضات و ارائه بسته‌ای از اصلاحات سیاسی و برگزاری انتخابات در سال آینده، از یک قیام گسترده ضددولتی جلوگیری کنند.

ایران تلاش می‌کند که با این طرح نفوذ خود در عراق را نیز حفظ کند.

به گفته رویترز احزاب و مقامات عراقی با این طرح نیز موافقند.

رویترز در این گزارش نوشته است که قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس چند جلسه با گروه‌های سیاسی و مقام‌های دولتی عراق برگزار کرده و در این دیدارها از نزدیک این استراتژی را تدوین کرده است.

دو منبع آگاه از مذاکرات گفته‌اند، قاسم سلیمانی برنامه اصلاحاتی را ارائه کرده است که براساس آن عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق تا زمان انتخابات جدید در سال آینده در قدرت خواهد بماند و این فرصتی برای ایران فراهم خواهد کرد تا درباره حفظ نفوذ خود در عراق محاسباتی مجدد داشته باشد.

این منابع گفته اند، این راه حل پیشنهادی شامل حفظ قدرت طبقه سیاسی حاکم است که ایران سال‌هاست آن را پرورش داده؛ اما در عین حال تایید کرده اند که بعید به‌نظر می‌رسد، طرح ایران بتواند معترضانی را که خواهان برکناری کل سیاستمداران حاکم هستند قانع کند.

به گزارش رویترز، منابعی که در جلسات اخیر دولت حضور داشته اند، می گویند این استراتژی اکنون از پشتیبانی نه تنها احزاب تحت حمایت ایران، بلکه رقبای اصلی آنها، جناح روحانی شیعه، مقتدا صدر نیز برخوردار است.

رهبران سیاسی سنی و کرد هم از این طرح حمایت می کنند.

همچنین یک منبع نزدیک به صدر گفته است: “عصبانیت معترضین از همه سیاستمداران، حتی شخصیت های مذهبی، همه احزاب را مجبور به گوش دادن به توصیه های ایران کرده و آنها با هم همکاری می کنند تا دولت عادل عبدالمهدی را محکم نگه دارد.”

 

دکمه بازگشت به بالا