تازه‌های سیاسی

هشدار ماس به ایران: تحریم‌های سازمان ملل می‌توانند بازگردند

وزیر امور خارجه آلمان در آستانه نشست وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل نسبت به از سرگیری غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران ابراز نگرانی کرد و تهران را تهدید کرد که با ادامه اینگونه رفتارها، روند حل‌وفصل اختلاف‌ها را تغییر خواهد داد و تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران دوباره برقرارخواهند شد.

آقای ماس گفت: “اروپایی‌ها از عملکرد تهران بسیار نگران هستند. عدم دستیابی به توافق با ایران، سرانجام می‌تواند به اعمال تحریم‌های مجدد سازمان ملل منجر شود.”

از طرفی دیگر، فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد که گام‌های جمهوری اسلامی ایران در کاهش تعهدات برجامی در نشست امروز دوشنبه وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. ایران به تازگی گام چهارم کاهش تعهدات برجامی را برداشت و به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات زیرزمینی فردو گازدهی کرد. بر اساس توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ ایران متعهد شده بود از این مرکز برای تولید رادیو ایزوتوپ‌های پایدار استفاده کند و در آن غنی‌سازی اورانیوم انجام نشود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پنج‌شنبه ۱۶ آبان در بیانیه‌ای گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی را تأیید کرد و گفت این اقدام مقدمات قبل از عملیات غنی‌سازی است.

دکمه بازگشت به بالا