تازه‌های سیاسی

اکبر ترکان: دشمنی آمریکا نمی‌گذارد با دنیا روابط عادی داشته باشیم

مشاور پیشین روحانی می‌گوید تصویب لوایح مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم روابط بانکی ایران با جهان را بهبود نخواهد بخشید؛ اما از تشدید تحریم‌ها و پیوستن دیگر کشورها به آن جلوگیری خواهد کرد.

اکبر ترکان، مشاور پیشین حسن روحانی، در گفت‌وگو با سایت جماران در مورد عدم تصویب لوایح پالرمو و سی‌اف‌تی گفت اگر این لوایح به تصویب برسند هم، روابط بانکی ایران با جهان عادی نخواهد شد.

او با اشاره به اینکه محدودیت‌های بانکی به دلیل عدم تصویب این لوایح نیست‌، افزود: “دشمنی ایالات متحده نمی‌گذارد، که ما روابط عادی با بازار جهانی داشته باشیم.”

به گفته ترکان نپیوستن ایران به این کنوانسیون‌ها بهانه جدیدی به آمریکا خواهد داد تا درهای بانک‌ها و بازارهای دنیا را به روی ایران ببندد.

این فعال سیاسی افزود: اگرچه در وضعیت فعلی پیوستن به FATF مسائل مربوط به تحریم‌های یک‌جانبه ایالات متحده علیه کشور را حل نمی‌کند، ولی بی‌تردید نپیوستن به آن تحریم‌ها را تشدید خواهد کرد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، نماینده مجلس ایران نیز گفت “بیانیه تند” گروه مالی اقدام ویژه (FATF) و اظهارات وزیر خارجه آمریکا موجب شد تا مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد تصویب لوایح مرتبط با پولشویی و تامین مالی تروریسم “دچار شرایط انفعالی” شود.

او روز شنبه ۱۸ آبان (نهم نوامبر) به وب‌سایت عصر ایران گفت: تصمیم‌گیری در مورد این دو لایحه و به ویژه پالرمو به طول انجامید. عملا نقش عامل خارجی باعث پیچیده‌تر شدن تحولات شده است.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا، چندین بار از عدم تصویب کنوانسیون پالرمو انتقاد کرده است.

او در اواسط مهر ماه  گفت: اگر ایران واقعا بدنبال مبارزه با تروریسم و رعایت استانداردهای جهانی  ضد پولشویی و تامین مالی تروریسم بود، کنوانسیون پالرمو و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم را خیلی فوری تصویب می‌کرد.

دکمه بازگشت به بالا