تازه‌های سیاسی

دمیستورا: استعفا دادم چون نمی‌‌خواستم با اسد دست بدهم و بگویم مَعلِیش

استفان دمیستورا فرستاده ویژه پیشین سازمان ملل در امور سوریه برای نخستین بار علت واقعی کناره‌گیری خود را فاش ساخت. او دراینباره گفته است: نمی‌خواسته دست بشار اسد را به عنوان پیروز جنگ داخلی بفشارد و بگوید بی‌خیالش.

آقای دمیستورا فاش ساخته که علت واقعی استعفای او در سال ۲۰۱۸، این ارزیابی او بوده که بشار اسد در جنگ داخلی سوریه به پیروزی رسیده است و وجدان او نمی‌توانسته بپذیرد که باید دست رئیس‌جمهوری سوریه را بفشارد.

استفان دمیستورا از ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه بود. در این چهار سال مأموریت او، ده‌ها هزار نفر از شهروندان سوری کشته و صدها هزار نفر آواره شدند. روسیه با دخالت نظامی وارد جنگ شد و بشار اسد به کمک حملات هوایی ارتش روسیه به تدریج مناطق زیر کنترل مخالفان را به زیر حاکمیت خود درآورد.

به گزارش روزنامه گاردین، دمیستورا که برای نخستین بار درباره مأموریت خود سخن می‌گفت، در نشستی در “مرکز آقاخان” در لندن در پاسخ به پرسشی گفت: «چرا من سال گذشته استعفا دادم؟ خب، به طور رسمی به دلایل شخصی بوده است. اما در واقع این احساس را داشتم که جنگ از نظر ارضی به پایانی نزدیک می‌شود که خلاف آن چیزی است که نمی‌خواستم در حلب، ادلب و درعا رخ دهد و برایش می‌جنگیدم، و من نمی‌توانستم آن کسی باشم که دست اسد را بفشارم و بگویم بی‌خیالش.

دمیستورا افزود: من نمی‌توانستم صبح صورتم را اصلاح کنم و بگویم “بی‌خیالش”.

نماینده ویژه پیشین سازمان ملل در امور سوریه در لندن اعتراف کرد، هنگامی که او جنایات جنگی صورت گرفته از هر دو سوی مناقشه را محکوم نمود، باعث شد هم خشم حکومت و هم اپوزیسیون برانگیخته شود؛ بنابراین دیگر نتوانست وظایف کامل یک میانجی‌گر را انجام دهد.

 

دکمه بازگشت به بالا