ایران

زلزله‌زدگان شهرستان میانه: اگر بیمارستان و هزینه مقاوم سازی داشتیم، کسی نمی‌مرد

زمین لرزه‌ای به قدرت ۹/ ۵ ریشتر شهر تَرْک و هفت روستای استان آذربایجان شرقی را لرزاند و به آنها خسارت جدی وارد کرد.

زلزله‌زدگان اما می‌گویند اگر به موقع کمک می‌رسید و بیمارستان داشتند کسی نمی‌مرد.

در عین حال خبرگزاری ایسنا به نقل از فرزاد رحمانی، رئيس اورژانس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نوشته است که شمار مصدومان در شهرهای سراب و میانه به ۷۲۰ نفر رسیده و تعداد کشته‌های این زمین‌لرزه هم پنج تن اعلام شده است.

بامداد جمعه ۱۷ آبان (۸ نوامبر) ساعت دو و ۱۷ دقیقه زلزله‌ای شهرهای میانه، سراب و ترکمانچای و همچنین هفت روستا از جمله وَرنَکِش را لرزاند. مرکز لرزه نگاری دانشگاه تهران اعلام کرد که این زلزله در عمق هشت کیلومتری زمین به وقوع پیوست. این زمین لرزه علاوه بر شمال غرب، در استان‌های شمال و غرب ایران نیز احساس شد.

استاندار آذربایجان شرقی، شمار واحدهای مسکونی تخریب شده در زلزله بامداد جمعه را یک هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی اعلام کرد.

علت اصلی تخریب کامل حدود یک سوم از خانه‌ها در ورنکش “غیرمقاوم بودن” اعلام شده است. در روستاهایی که زلزله بیشترین خسارت را به بار آورده در خانه‌های گلی اهالی مقاوم‌سازی انجام نگرفته بود.

اهالی روستاهای زلزله‌زده گفته‌اند که مردم روستا نتوانستند خانه‌های گلی و چوبی خود را مقاوم‌سازی کنند چونکه هزینه آن را نمی‌توانستند تامین کنند.

یکی از اهالی زلزله‌زده به ایسنا گفته است که هنوز بیماران در محل مانده‌اند، این روستایی که زن و دختر برادرش را در زلزله از دست داده گله کرده است که مسئولین رسیدگی نکرده‌اند و دختر ۱۲ ساله برادرش به خاطر نبود بیمارستان در راه بیمارستان جان خود را از دست داد. او گفته است که اگر بیمارستان بود کسی نمی‌مرد.

 

دکمه بازگشت به بالا