تازه‌های سیاسی

عفو بین‌الملل: تسلیحات ساخت ایران عامل مرگ برخی از معترضان عراقی است

سازمان عفو بین‌الملل طی گزارشی که ۱۶ آبان در سایت رسمی خود منتشر کرده می‌گوید نتایج آزمایشات و تحقیقاتش نشان داده که گازهای اشک‌آور و دودزای ساخت ایران، باعث کشته شدن برخی از معترضان عراقی شده است.

این نهاد بین‌المللی می نویسد در مواجهه با معترضان عراقی از دو نوع گلوله گاز اشک‌آور ۴۰ میلی‌متری استفاده شده است، که یکی از آنها ساخت صربستان است و دیگری ساخت ایران.

به گفته عفو بین الملل، آنها از گلوله های نوع اول که ساخت صربستان است مطلع بودند؛ اما نتیجه تحقیقات در مورد نوع دوم که برخی از معترضان نیز توسط آنها مورد هدف قرار گرفته و کشته شده‌اند، ساخت سازمان صنایع دفاعی جمهوری اسلامی است.

تسلیحات ساخت ایران از نوع گلوله‌های گاز اشک‌آور “ام ۶۵۱” و گازهای دودزای “ام ۷۱۳” بوده است.

این گزارش همچنین می‌گوید از نهم آبان تاکنون چهار مورد شواهد ویدیویی جدید و تصاویر فراوانی از کشته‌های عراقی توسط گازهای اشک‌آور جمهوری اسلامی بررسی شده است.

عفو بین الملل بر اساس مصاحبه با منابع محلی و بیمارستانی، معترضان و خود مصدومین، به این نتیجه رسیده است که تسلیحات گلوله‌های گاز اشک‌آور و دودزای ایرانی باید فورا از دست نیروهای امنیتی عراق خارج شود، چرا که قوطی فلزی (گلوله) این تسلیحات ۱۰ برابر بزرگتر از انواع معمول دیگر هست و در صورت برخورد با انسان، به آسیب شدید جسمانی یا مرگ وی منجر می‌شود.

 

دکمه بازگشت به بالا