حقوق بشر

باسابقه‌ترین زندانی سیاسی کُرد، به مدت بیست و هشت سال از حق مرخصی محروم است

عثمان مصطفی‌پور، باسابقه‌ترین زندانی سیاسی کُرد محبوس در زندان ارومیه همچنان از حق مرخصی محروم می باشد و تا کنون دستگاه قضایی حکومت ایران با اعطای مرخصی به وی موافقت نکرده است.

این زندانی سیاسی کُرد بیست و هشت سال است بدون مرخصی در زندان مرکزی ارومیه به سر می‌برد.

آبان‌ماه سال ٩٧، پس از مخالفت شعبه سه دادگاه انقلاب ارومیه با آزادی این زندانی سیاسی، عثمان مزین، وکیل پرونده وی نسبت به عدم موافقت با اعلام خاتمه محکومیت و جلوگیری از آزادی موکلش به دادستانی کل کشور شکایت کرد.

تقاضای تخفیف مجازات، عفو و بخشودگی و آزادی مشروط این زندانی سیاسی بارها از سوی دادگاه انقلاب ارومیه رد شده است.

پیشتر، شعبه سه دادگاه انقلاب ارومیه درخواست آزادی مشروط عثمان مصطفی‌پور را پس از بیست و هفت سال حبس رد کرده بود.

این فعال سیاسی کُرد تیرماه ٧٠ در منطقه‌ی “ترگور” ارومیه بازداشت و بعدها به اتهام “عضویت در یکی از احزاب کُرد اپوزیسیون” حکومت ایران به اعدام محکوم که پس از نقض در دیوان عالی کشور به دو فقره حبس ۲۵ سال و ۱۰  سال زندان تبدیل شده است. دستگاه قضایی حکومت ایران، حکم ده سال حبس برای عثمان مصطفی‌پور را به دلیل درگیری با نیروهای سپاه صادر کرده است که به باور وکلا طبق قانون باید فقط یک مجازات که آن هم مجازات اشد است اجرا شود و این زندانی نباید بیش از ۲۵ سال حبس را تحمل کند.

عثمان مصطفی‌پور سال ٩٠ در رنج‌نامه‌ای از بازرس ویژه حقوق بشر سازمان ملل، دیدبان حقوق بشر و مجامع جهانی و ملی حقوق انسان و همه انسان‌های آزاد و آزادی‌خواه و وجدان‌های بیدار در سراسر ایران و جهان درخواست کرده بود که با تحقیق پیرامون روند دادگاهی و تباه شدن بیست سال از عمر و جوانی وی در زندان‌های ایران اجازه ندهند که جوانان دیگر این سرزمین، این‌چنین عمر و جوانی‌شان بر اساس ادعاهای بی‌اساس تباه شود.

 

دکمه بازگشت به بالا