تازه‌های سیاسی

تشکیل جلسه شورای حکام درباره برنامه هسته‌ای ایران

شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از برگزاری نشست این شورا؛ در روز روز پنج‌شنبه، ۱۶ آبان نشستی درباره ایران خبر داد.

بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی، موضوع این نشست گزارش سرپرست این نهاد پیرامون مسایل پادمانی ایران خواهد بود.

در حالی که برخی از رسانه‌ها دلیل برگزاری این نشست را اقدامات جدید ایران در سایت فردو اعلام کرده‌اند، لورنس نورمان، خبرنگار وال استریت ژورنال، خبر داده که این نشست برای بررسی موضوع «تورقوزآباد» برگزار می‌شود.

اخیرا آژانس بین المللی انرژی اتمی خواهان «توضیح فوری» نظام تهران درباره آثار اورانیوم کشف‌شده در «تورقوزآباد» در حومه تهران شده است. تورقوزآباد محلی است که نخست‌وزیر اسرائیل سال گذشته از آن به عنوان «انبار مخفی هسته‌ای ایران» یاد کرد.

سازمان انرژی اتمی ایران نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که قرار است نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارشی را درباره جلوگیری از ورود یک بازرس زن آژانس به تاسیسات اتمی نطنز به شورای حکام آژانس ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ماموران امنیتی هفته گذشته یکی از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای مدت کوتاهی جلب کرده و مدارک سفر وی را نیز گرفته‌اند.

بر اساس این گزارش، برای اولین بار است که از زمان توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵، موسوم به برجام، ماموران ایرانی دست به چنین کاری می‌زنند.

یک دیپلمات اروپایی گفته است توقیف بازرس آژانس به نگرانی‌ها از آینده ماموریت آنها دامن زده است. بر اساس برجام، در حال حاضر ۱۳۰ تا ۱۵۰ بازرس آژانس موضوع فعالیت‌های ایران را دنبال می‌کنند.

دکمه بازگشت به بالا