ایران

هشدار وزارت اطلاعات در مورد همکاری با بریتیش کانسل

وزارت اطلاعات ایران در اطلاعیه‌ای هر گونه همکاری با شورای فرهنگی بریتانیا (بریتیش کانسل) را ممنوع اعلام کرد و هشدار داد که «متخلفان» مورد پیگرد قضایی قرار خواهند گرفت.
در اطلاعیه این وزارتخانه که ۱۴ آبان، منتشر شد علاوه بر مردم ایران، «جامعه فرهنگی نخبگان و فرهیختگان» ایران نیز مورد خطاب قرار گرفته‌ است.
وزارت اطلاعات ایران عنوان کرده بریتانیا که «سابقه طولانی در نفوذ، شبکه‌سازی و جریان‌سازی در کشورهای مختلف را دارد، قصد اجرای پروژه‌ای با هدف شبکه‌سازی فرهنگی (در ایران) را داشت».
در این اطلاعیه همچنین آمده است که «پروژه» شبکه‌سازی فرهنگی در ایران از سوی این شورا «در حال اجرا بود و شامل تعدادی از نخبگان و عناصر فعال در عرصه‌های آموزشی و فرهنگی می‌شد».
شهریور سال جاری، قوه قضائیه ایران، ارس امیری، کارمند سابق شورای فرهنگی بریتانیا، را به «نفوذ فرهنگی در جامعه از طریق هنر و اقدامات براندازانه‌» متهم کرده و از تائید حکم ده سال زندان برای او خبر داد.
این در حالی است که خانم امیری چندی پیش در نامه‌ای به ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، نوشته نهادهای امنیتی از او خواسته‌اند با آنها همکاری کند اما او این پیشنهاد را رد کرده و پس از آن، سخنگوی قوه قضائیه اتهام او را در یک مورد «جاسوسی» اعلام کرد.
بریتیش کانسل نهاد رسمی دولت بریتانیا برای گسترش روابط بین‌المللی فرهنگی است و تا سال ۱۳۸۷ در ایران به طور رسمی دفتر داشت.

دکمه بازگشت به بالا