تازه‌های سیاسی

کمپین مردم عراق برای تحریم محصولات ایرانی

معترضین عراق کمپینی را آغاز کرده‌اند که هدف از آن تحریم کالاها ساخت ایران است. تاکنون هزاران نفر از مردم عراق به این کمپین تحت عنوان “بزاربگنده” پیوسته اند.
این کمپین بخشی از اعتراضات مردم عراق به دخالت‌های ایران در امور داخلی کشورشان است. در روزهای گذشته نیز مردم معترض پلاکاردهایی حاوی شعارهایی علیه قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس و علی خامنه‌ای، رهبر ایران به دست گرفتند.

اعتراضات به دخالت‌های ایران پس از آن بالا گرفت که علی خامنه‌ای رهبر ایران، اعتراضات مردمی در این کشور را «آشوب» نامیده و از مردم خواست در چارچوب ساختارهای قانونی مطالبات خود را مطرح کنند، موضوعی که عراقی‌هابه آن به شدت واکنش نشان داده و آن را دخالت آشکار در امور داخلی کشورشان توصیف کردند.
در همین راستا نماینده آیت‌الله علی سیستانی، مرجع شیعیات عراق در خطبه نماز جمعه شهر کربلا تاکید کرد که «هیچ شخص، گروه، طرف خاص و یا از اطراف منطقه‌ای حق مصادره اراده عراقی‌ها و دیکته کردن نظر خود به آنها را ندارد.»
معترضین عراقی‌ها بر این باورند که طبقه سیاسی این کشور تحت سلطه ایران قرار دارد و عراق به میدانی برای رقابت آمریکا و ایران برای تسلط بر منطقه تبدیل شده است. مردم این کشور که با دارا بودن منابع عظیم نفتی، عضو سازمان اوپک نیز است، در فقر و اوضاع معیشتی ناگواری به سر می‌برد و از ابتدایی‌ترین حقوق خود مانند آب آشامیدنی سالم، برق، بهداشت و آموزش نیز محرومند.

دکمه بازگشت به بالا