اهل سنتحقوق بشر

مرگ مشکوک مهندس حامد واحدى طبس ” از فعالان سياسى- مذهبى اهل سنت در زاهدان

گزارش های دریافتی حاکی است که شب گذشته (جمعه ١٠ آبان ١٣٩٨) جسد بى جان ” مهندس “حامد واحدى طبس” در منزل مسكونى اش در زاهدان يافت شد.

وفات این فعالان مدنی از دیدگاه دوستان ونزدیکان این فعال سیاسی –اهل سنت در شرایط مشکوکی اتفاق افتاده است .

در همین ارتباط یک منبع مطلع به گزارشگر شبکه جهانی درباره نحوه مرگ ایشان گفته : شواهد موجود نشان می دهد که  ابتدا دست ها و پاهايش را محكم بسته شده و سپس حلق آويز گرديده است.

به گفته این منبع ، دوستان مهندس ” حامد واحدى طبس ”  خبرداده اند : وی ،هفته گذشته به واحد اطلاعات سپاه زاهدان احضار گرديده و ساعت ها بسبب فعاليتش در فضاهاى اجتماعى زير بازجويى و فشار روانى شديد قرار گرفته است بگونه اى كه بعد از خروج از آنجا به دوستانش مى گويد ديگر مصلحت نيست ايران بمانم .

گفتنی است که از ابتدای روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران تبعیض و فشار و تحقیر سیستماتیک علیه اهل سنت آغاز شد و بهانه این عمل از سوی نهادهای امنیتی “وهابیت” عنوان می‌شد. در انجام این کار رسانه‌های دولتی ایران از رادیو و تلویزیون تا روزنامه و نشریات و حتی روحانیت در مساجد و تکیه‌ها نقش تبلیغی مهمی علیه سنی مذهبان ایران ایفا نموده و به نوعی کاملا حرفه‌ای و برنامه ریزی شده به مهندسی افکار عمومی برای ادامه این روند پرداختند.

اهل سنت در ایران از اقوام کرد، بلوچ، ترکمن، طالشی، عرب و حتی فارس تشکیل شده‌ و این اقلیت بزرگ مذهبی در استان‌های کردستان، بلوچستان، گلستان، هرمزگان و نیز دستکم ۵۰ درصد از جمعیت استان‌های آذربایجان غربی و بوشهر و شهرستان‌های زیادی در استان‌های خراسان جنوبی، رضوی، شمالی، گیلان، اردبیل، فارس، کرمانشاه و حتی تهران پراکنده شده‌است.

طبق برخی گزارشات غیر رسمی بیش از ۱ میلیون سنی تنها در استان تهران زندگی می‌کنند و این در حالی‌است که حتی یک مسجد سنی در تهران وجود ندارد.

دکمه بازگشت به بالا