اقتصادی

صندوق بین‌المللی پول از نیاز ایران به نفت ۱۹۵ دلاری جهت موازنه بودجه‌اش خبر داد

رویترز به نقل از تازه ترین گزارش صندوق بین‌المللی پول نوشته است، «به دلیل تشدید تحریم‌های ایالات‌متحده علیه ایران، که عضو کلیدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) نیز محسوب می شود، انتظار می‌رود این کشور، امسال با کسری بودجه ۴/۴ درصدی مواجه باشد و این مقدار در سال آینده نیز به ۵٫۱ درصد خواهد رسید

صندوق بین‌المللی پول در این گزارش همچنین اعلام کرده است که ایران برای برقراری موازنه در بودجه سال آینده خود باید بتواند نفت را با قیمت۱۹۴.۶ دلار به ازای هر بشکه بفروشد.

جمعه گذشته، نفت خام برنت به بهای حدود ۶۲ دلار در هر بشکه به فروش رسید.

ایران که از جمله کشورهای اصلی تولید کننده نفت است از سال گذشته و با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام و بازگشت تحریم‌های نفتی با مشکل فروش نفت مواجه گردید.

صندوق بین‌المللی پول پیشتر در گزارشی پیش‌بینی کرده بود اقتصاد ایران در سال جاری شاهد رشد منفی ۹٫۵ درصدی خواهد بود، اما تولید ناخالص داخلی واقعی این کشور در سال آینده ثابت خواهد ماند.

جهاد آذور، مدیر بخش خاورمیانه و آسیای میانه صندوق بین‌المللی پول به رویترز گفته است: “کاهش ارزش پول ایران به دلیل اعمال مجدد تحریم‌ها، تجارت خارجی این کشور را با چالش مواجه کرده و تورم سالانه را افزایش داده است و صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند که نرخ تورم ایران در امسال ۳۵٫۷ درصد و در سال آینده ۳۱ درصد باشد. آذور در این مصاحبه همچنین گفت: “مقامات ایران برای کنترل تورم باید نرخ رسمی ارز را با نرخ بازار تراز کنند.”

گفتنی است، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی می‌کند صادرات کالا و خدمات ایران از ۱۰۳٫۲ میلیارد دلار در سال گذشته، به ۶۰۳ میلیارد دلار در سال جاری کاهش یابد و در سال ۲۰۲۰ میلادی به ۵۵٫۵ میلیارد دلار برسد.

 

دکمه بازگشت به بالا