حقوق بشر

چهار روزنامه‌نگار و فعال مدنی زن با قید وثیقه از زندان آزاد شدند

سپیده قلیان، عاطفه رنگریز، ساناز الهیاری و مرضیه امیری، چهار روزنامه‌نگار و فعال مدنی که از چند ماه پیش بازداشت شده بودند، روز چهارم آبان با سپردن وثیقه از زندان آزاد گردیدند.

سپیده قلیان نخستین فردی بود که خبر آزادی‌اش به قید وثیقه از زندان قرچک منتشر شد. آزادی او که با سپردن یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وثیقه انجام شده تا برگزاری دادگاه تجدیدنظر ادامه خواهد یافت.

در روزهای گذشته قلیان به اعتصاب غذای خشک دست زده بود که یک روز پیش از آزادی به آن پایان داد. او در توضیح علت این اعتصاب گفته بود: من دست از خوردن غذا و آب کشیده‌ام. دست از آزار من و خانواده‌ام برنمی‌دارند.

عاطفه رنگریز یکی دیگر از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر بود که عصر روز شنبه چهارم آبان خبر آزادی‌اش با قید وثیقه منتشر شد.

عاطفه رنگریز، فعال حقوق زنان روز ۱۱ اردیبهشت‌ماه سال جاری (۱۳۹۸) هم‌زمان با روز جهانی کارگر در جریان تجمع اعتراضی در مقابل مجلس شورای اسلامی بازداشت و از سوی محمد مقیسه، قاضی شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی و اخلال در نظم عمومی” به ۱۱ سال و شش ماه زندان و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است.

نام ساناز الهیاری، از روزنامه‌نگاران زندانی هم در لیست افرادی که در این روز با قید وثیقه آزاد شدند منتشر شده است. ساناز الهیاری همراه همسرش امیرحسین محمدی فرد و امیر امیرقلی از روزنامه‌نگاران نشریه دانشجویی گام بودند که زمستان سال گذشته پس از پوشش اخبار مربوط به اعتراضات کارگری بازداشت شده بودند.

و سرانجام، مرضیه امیری نیز که هنگام تهیه گزارش از تجمع کارگران بازداشت شده بود، روز ۴ آبان با قید وثیقه آزاد گردید.

خانم امیری ۱۱ اردیبهشت برای تهیه گزارش از یک تجمع اعتراضی به مناسبت روز جهانی کارگر که مقابل مجلس شورای اسلامی برگزار شد در این محل حضور یافت و پس از حمله نیروهای امنیتی و به خشونت کشیده شدن تجمع بازداشت گردید.

 

دکمه بازگشت به بالا