اهل سنتحقوق بشر

انتقاد مولوی فضل الرحمن کوهی ازجلوگیری حکومت نسبت به ساخت مسجد برای اهل سنت تهران

یک مقام مذهبی سیستان وبلوچستان با انتقاد از سیاست های نظام تهران می گوید : حکومت در جاهایی که چند نفر شیعه وجود دارد برایشان مسجد می سازد ، اما ازساخت مسجد برای اهل سنت تهران جلوگیری می کند .

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه ، مولوی فضل الرحمن کوهی، امام جمعه پشامگ در نماز جمعه روز گذشته با انتقاد از جلوگیری حکومت از ساخت مسجد برای اهل سنت در تهران با وجود واگذاری زمین در اوایل انقلاب،  اعلام نمود: “آیا درقانون اساسی چنین بندی داریم، جائی که شیعه اکثریت باشند اهل سنت مسجد نسازند.”

این مقام مذهبی سرشناس اهل سنت می گوید: “در احمدآباد راسک فقط برای چند نفر شیعه مسجد بزرگ بنا شده و امام جمعه دارند. در پایگاه سپاه مورتان نیز چند نفر شیعه است، و اذان شیعه از بلندگو پخش می شود!”

این روحانی اهل سنت با اشاره به مجوز ساخت عبادتگاه برای مسیحیان و هندوها در تهران از حاکمیت پرسیده: “چه ضرری دارد که اهل سنت در تهران مسجد داشته باشند؟”.

این انتقادات در حالی مطرح می شود که  سنی آنلان، پایگاه رسمی اطلاع رسانی اهل سنت ایران برای نخستین بار  اسنادی از مکاتبات صورت‌گرفته بین مولانا عبدالعزیز ملازاده و مسئولین وقت درخصوص اختصاص زمینی به منظور ساخت مسجد ویژه‌ی اهل‌سنت تهران را منتشر کرده است که طبق آن در اوایل انقلاب زمینی برای ساخت مسجد خریداری شد؛ اما با وجود اختصاص زمین برای مسجد اهل سنت با گذشت ۴۰ سال هنوز  اجازه ساخت داده نشده است.

اهل سنت ایران درحالی اجازه ساخت مسجد در تهران و سایر کلان شهرها را ندارد که مولانا عبدالحمید از قول آیت‌الله خمینی، بنیانگذاری جمهوری اسلامی گفته است که وی در سال ۱۳۵۸ با احداث مسجد اهل سنت در تهران موافقت کرده بود. آیت الله خمینی در آن زمان خطاب به رهبران دینی اهل سنت گفته بود: “این حق برادران اهل سنت است که در تهران مسجدی داشته باشند”.

موافقتی که در آنزمان از اخبار سراسری رادیو نیز پخش گردید. در رادیو گفته شد که امام دستور داده‏اند برای برادران اهل سنت در شهر تهران زمینی برای مسجد اهل سنت اختصاص داده شود.

گفتنی است، از دیگر مشکلات جامعه اهل سنت در ایران، حمله و یورش نیروهای امنیتی به نمازخانه ها و تعطیلی آنهاست. در همین ارتباط ۱۸ نماینده مجلس ایران در تذکری به وزارت کشور نسبت به “تعطیلی فعالیت‌های نمازخانه صالحیه اهل سنت” در شهر اسلام‌شهر استان تهران اعتراض کردند.

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا