سیاسیمقاله

فعالیت سازمان اطلاعات سپاه؛ از سرکوب معترضان تا مزایده آگهی‌های تبلیغاتی

?#بهزاد راستین

 

✍️اعتراضات سال ۸۸ برای رهبر تنها یک بهانه بود تا سازمانی امنیتی تحت امر خویش را شکل دهد که مستقیما زیر نظرش فعالیت کند و پاسخگوی هیچ نهاد دولتی نباشد. سازمان اطلاعات سپاه با هدف برقراری امنیت و جلوگیری از نفوذ دشمن خارجی در کشور تاسیس شد و ریاست آن سازمان را هم به حسین طائب رییس مقاومت بسیج (در آن زمان) سپرد که دستخوشی باشد برای همه خوش‌خدمتی‌هایی که در زمان اعتراضات کرده بود.

 

✍️رهبری با تاسیس سازمان اطلاعات سپاه عملا امورات امنیتی و اطلاعاتی را از نهاد زیرنظر رییس جمهور خارج کرد و با واگذاری آن به سازمان اطلاعات سپاه، خود بر سر نظارت بر آن نشست. این سازمان پس از شکل‌گیری خیلی زود همچون اختاپوستی پایه‌های خود را در همه ارکان کشوری، مجلس، اطلاعاتی و حتی قضایی استوار کرد. سازمان اطلاعات سپاه، امروز قوی‌ترین نهاد امنیتی دولت در سایه است. نهادی موازی با وزارت اطلاعات که مرجع رسمی امور امنیتی و اطلاعاتی می‌بایست در کشور باشد و نیست.

 

✍️این تضعیف سازمان‌یافته وزارت اطلاعات هم در زمان محمود احمدی‌نژاد کلید خورد. وزارت اطلاعات که در پیشینه خود قتل‌های خودسر زنجیره‌ای را داشت در طول زمان و برخورد‌های قضایی با عوامل آن توانسته بود، وجهه خود را تا حدی ترمیم کند. اما برخی مسوولان کشوری و محمود احمدی‌نژاد رییس جمهور سال‌های پایانی دهه ۸۰ این نهاد را چنان تضعیف کردند که نتیجه تشکیل یک نهاد موازی شد.

 

✍️پس از اعتراضات ۸۸ وزارت اطلاعات از سوی تعدادی از مسئولان حکومتی و از جمله محمود احمدی‌نژاد به ناتوانی در ایفای وظایف خود در جلوگیری و مقابله با اعتراضات مخالفان متهم شد و علاوه بر وزیر، شش معاون این وزارتخانه نیز به تدریج عوض شدند. اما این پایان ماجرای احمدی‌نژاد با وزارت اطلاعات نبود. در فروردین ماه سال ۹۰ در اعتراض با مخالفت آقای خامنه‌ای با عزل حیدر مصلحی وزیر اطلاعات کابینه‌اش، یازده روز قهر کرد و در محل کار خود حاضر نشد.

 

✍️از همان زمان‌ها سازمان اطلاعات سپاه ریشه می‌دواند و قدرت می‌گرفت.

 

✍️سازمان اطلاعات سپاه پس از سرکوب خیابانی و شکنجه و دستگیری مردم روی به ایجاد رعب و وحشت برای فعالان سیاسی و رسانه‌ای آورد و با دستگیری‌های وسیع و احضارهای گاه به گاه سعی در خاموش کردن همان اندک نور آگاهی به مردم بود.

 

✍️سازمان اطلاعات سپاه پاسداران در دوره مدیریت طائب بارها به صورت کاملا علنی در مقابل وزارت اطلاعات قرار گرفته است. بازداشت ۱۲ تن از مدیران کانال‌های تلگرامی نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان که گفته می‌شد یکی از آنها ادمین کانال تلگرامی وزیر اطلاعات بوده از جمله این درگیری‌های علنی بود.

 

✍️این سازمان حتی درباره ملاقات‌های حضوری و غیرحضوری زندانیان سیاسی، اعزام به بیمارستان آنها، نحوه برخورد با زندان در درون زندان و … هم دخالت کرده و می‌کند.

 

✍️پرونده‌سازی‌های عجیب و غریب از چشم روباه گرفته تا پروژه نفوذ در این سال‌ها در دستور کار سازمان اطلاعات سپاه بوده است. اطلاعات سپاه حتی برای برگزار شدن یا نشدن سخنرانی یک فعال سیاسی یا نماینده مجلس مانند علی مطهری دخالت می‌کند. مثل همان اتفاقی که برای سخنرانی مطهری در سال ۹۵ در خراسان روی داد و دادستان مشهد اعلام کرد که بر اساس نامه اطلاعات سپاه، سخنرانی مطهری را لغو کرده است.

 

✍️دخالت‌های سازمان اطلاعات سپاه فقط به همین بسنده نشده است. گاهی کارهای انجام شده که ابعاد جبران ناپذیری برای کشور و مردم داشته است.

 

حمله به سفارت عربستان سعودی و ورود به ساختمان سفارت و تخریب و آتش زدن آن یکی از خسارت‌بارترین اقدامات علیه منافع ملی طی سال‌های اخیر به شمار می‌آید. همه شواهد بعدی و دستگیری‌ مثلا مسببان آن نشان داد که حمله به سفارت عربستان با اطلاع و هماهنگی سازمان اطلاعات سپاه انجام شده است. اما این واقعیت اعلام نشد چون در این صورت باید اعتراف می‌کردند که دشمن در سپاه و بسیج «نفوذ» کرده و باید می‌پذیرفتند که آمران این حرکت، «عوامل مشکوکی» در سطوح فرماندهی این نیروها بوده‌اند.

 

✍️یک سال بعد از حمله به سفارت و زمانی که هنوز پروژه نفوذ اندکی آب و رنگ داشت، سپاه اعلام کرد که مقوله «نفوذ مالی» وارد خواهد شد و پشتیبانی قوه قضاییه را نیز در این زمینه دارد. اما شواهد بعدی نشان داد که ورود این سازمان آنطور که ما در تصور داریم نبوده یا چندان برای مبارزه با فساد نبوده است. چراکه دانه درشت‌های اختلاس، آنان که باید می‌رفتند جلوی چشم امنیتی‌ها از کشور خارج شدند و آنان که باید نقش بازنده‌ها را برای مردم بازی می‌کردند، ماندند.

 

✍️اما سطوح دخالت اطلاعات سپاه فراتر از آن است. تنها در یک فقره افشاگری، سرافراز مدیر سابق صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفته است که در دوران ریاستش برنامه‌هایی برای مبارزه با فساد و رانت نهادهای حاکمیتی، از جمله سپاه را در این سازمان دنبال می‌کرده که همین باعث برخورد با او شده است.

 

✍️او سازمان اطلاعات سپاه و حسین طائب را به مداخله در مزایده آگهی‌های بازرگانی رادیو و تلویزیون متهم کرده است. سرافراز چند پروژه بزرگ و چند میلیارد تومانی صداوسیما، از جمله پیامرسان سروش را، “بی فایده” می‌خواند و با شرحی از اتلاف منابع مالی این سازمان، می‌گوید “۸۰۰ پست مدیریتی” بسته‌شده در دوران او دوباره به ساختار آن سازمان بازگشته است.

 

✍️رئیس سابق صداوسیما با انتقاد از فشارها و کارشکنی‌ها در راه مبارزه‌اش با فساد می‌گوید منافع مسابقه‌های جنجالی و “بخت‌آزمایی الکترونیک” تلویزیونی هم به نهادهای مورد انتقادش می‌رسد.

 

✍️سرافراز در گفت‌وگویی به چهار پروژه فنی-اقتصادی مهم اشاره می‌کند که قصد تغییر یا اصلاح آنها را داشته است: پروژه دیتا سنتر که ۵۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده بود، پروژه IPTV که ۹ میلیون دلار برای آن خرج شده بود، پیام‌رسان سروش و مزایده‌های صداوسیما به ارزش ۱۶۵۰میلیارد تومان.

 

✍️نقطه عطف این پروژه‌ها اما مزایده‌های صداوسیما بوده است. بر اساس روایت محمد سرافراز، حسین طائب رئیس سازمان اطلاعات سپاه، و جمال‌الدین‌ آبرومند معاون وقت هماهنگی سپاه، قصد مشارکت در مزایده‌های صداوسیما داشته‌اند و مسعود مهردادی هم به نمایندگی از این افراد در جلسات مرتبط با مزایده‌ها شرکت کرده است.

 

✍️در جریان این مزایده‌ها که زمستان ۱۳۹۴ برگزار شد، بانک توسعه تعاون، وابسته به وزارت کار برنده شد ولی به با دخالت سازمان اطلاعات سپاه و دستور علی ربیعی وزیر پیشین کار، بانک توسعه تعاون انصراف می‌دهد و مزایده شکست می‌خورد. سرافراز می‌گوید ربیعی، «دوست و همکار طائب» است و در جریان برخورد با او، وزارت اطلاعات دولت روحانی نیز با سازمان اطلاعات سپاه هماهنگ بوده است.

 

✍️نکته دیگری که سرافراز به آن اشاره می‌کند این است که سازمان اطلاعات سپاه برای به حاشیه راندن منتقدان و مخالفان “پروژه جاسوس‌سازی” انجام می‌دهد.

 

✍️این همان ماجرایی است که اطلاعات سپاه در یکی از پرونده‌های خود درباره فعالان محیط زیستی انجام داد. پرونده‌ای که وزارت اطلاعات به عنوان نهاد امنیتی موازی و البته رسمی جمهوری اسلامی نظری مخالف با آن را دارد.

 

✍️اما پروژه جاسوس سازی از فعالان محیط زیستی چنان با ناکامی مواجه شد که به نظر می‌رسد سازمان اطلاعات سپاه بیشتر برای آن که راه حلی برای حفظ آبروی خود کند، آنان را بیش از ۶۰۰ روز همچنان در حبس و انفرادی نگه داشته است.

 

✍️در هفته‌های گذشته در خلال حضور محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس ، فیلمی توسط کریم قدوسی پخش شد که یکی از اعضای تیم مذاکره کننده را جاسوس هسته‌ای نشان می‌داد. این فیلم که توسط اطلاعات سپاه ساخته شده با واکنش های بسیاری مواجه شد.

 

✍️آشنا مشاور رییس جمهور نسبت به این کار نماینده سپاه در مجلس واکنش نشان داد و در یادداشتی نوشت: “شما هنوز بدنبال آدامس رئیس جمهور هستید بدون آن که بدانید آیا او اصلا آدامس مصرف می‌کند یا نه. شما هنوز بدنبال دوربین‌های جاسوسی محیط زیستی‌هایی هستید که بیشتر از چند ده متر برد ندارد. خودتان را مسخره کرده‌اید یا نظام را؟»

 

✍️آشنا در این جا به ماجرای بازداشت جیسون رضاییان نیز کنایه می‌زند، بازداشتی که نهایتا منجر به معامله با آمریکایی هنگام امضای برجام شد. طی یک سال و خرده‌ای که رضاییان خبرنگار واشنگتن پست در ایران در بازداشت بود، کریمی قدوسی ادعاهایی را چون امروز که ادعاهایی را در خصوص تیم مذاکره کننده هسته‌ای مطرح می‌کند در خصوص جیسون رضاییان مطرح کرد، ادعاهایی که هیچ گاه ثابت نشد و نهایتا نیز پرونده‌ای که بر سر آن سر و صداهای بسیاری به پا شده بود با یک معامله پایان یافت و هیچ وقت مستندات جاسوسی وی نیز منتشر نشد. کنایه دیگر آشنا نیز به بازداشت فعالان محیط زیستی باز می‌گردد که ماه‌ها است به اتهام جاسوسی در زندان به سر می‌برند و هنوز مشخص نشده تا با دوربین‌های رصد یوزپلنگ از چه چیزی جاسوسی می‌کردند.

 

✍️داستان پرونده سازی‌ها بسیار طویل‌تر از این چند نمونه‌ای است که اینجا به اختصار آمده است. اینها نمونه پرونده‌هایی بود که اندکی سروصدا کردند وگرنه پرونده‌های کوچکتری بودند که برای چند روزی مطرح شدند و چون به سنگ خوردند بی سرو صدا محو شدند. از جمله پرونده سازی برای دانش آشتیانی وزیر آموزش و پرورش دولت اول روحانی.

 

✍️پس از عدم‌موفقیت نیروهای سازمان اطلاعات سپاه درجلوگیری از برکناری مدیرعامل بانک سرمایه، ازشرکت‌های زیر مجموعه صندوق ذخیره فرهنگیان توسط دانش آشتیانی و به منظور جلوگیری از افشای اطلاعات فساد در این بانک، اطلاعات سپاه در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری پروژه تخریب او را کلید زد اما به نتیجه نرسید.

 

✍️شاید اگر ریاست سازمان اطلاعات سپاه به دست کسی بود که پیشینه پرونده‌سازی را در کارنامه خود نداشت، سازمان اطلاعات سپاه در جایگاهی متفاوت از اینجایی که هست، قرار داشت. جایگاهی که اولین پس‌لرزه‌های آن در تغییرات ساختاری امنیتی در بهار امسال خودنمایی کرد.

 

✍️هشدارها داده شده ولی انگار گوشی نمی‌شنود

 

✍️از همان روزهای اول انتساب حسین طائب و تاسیس نهاد موازی با وزارت اطلاعات بسیاری از فعالان سیاسی و نمایندگان مجلس هشدارهایی داده و انتقاداتی را مطرح کردند.

 

✍️علی مطهری درباره سرکوب‌های ۸۸ نوشت که «وقتی ما مدیریت بحران اخیر را به دست افرادی مانند طائب می‌دهیم که با باتوم بیشتر مأنوس است تا فکر و عقل و تدبیر، نتیجه همین خواهد بود.»

 

✍️علی مطهری نائب رئیس مجلس در یکی از نطق‌های میان دستور خود با انتقاد از رفتارهای اطلاعات سپاه و رئیس آن حسین طائب گفته بود: «دوگانگی در حوزه اطلاعات کشور، خطری است که کیان جمهوری اسلامی را تهدید می‌کند. پیشنهاد می‌کنم جناب آقای حسین طائب به عنوان وزیر اطلاعات معرفی و انتخاب شوند و یا وظایف اطلاعات سپاه مانند گذشته منحصر در امور داخلی سپاه و گروه های مخالف مسلح شود.»

 

✍️پس از ماجرای دستگیری فعالان محیط زیست و نمایش خودکشی کاووس سیدامامی هم محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان اطلاعات سپاه اصلاح رویکرد امنیتی و اهتمام بیشتر به رعایت حقوق قانونی مردم را خواست.

 

✍️بازداشت‌های اخیر توسط اطلاعات سپاه و همچنین خودکشی کاووس سید امامی در بند ۲ الف متعلق به این نهاد اعتراضات بسیاری را برانگیخته خصوصا که هیچ نظارتی نیز بر این نهاد و زندان‌های آن و برخوردهای بازجویان در انفرادی های سپاه وجود ندارد. در همین رابطه محمود صادقی نوشت: “اینجانب به عنوان نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی دائما مورد مراجعه موکلان خود هستم که از رفتار مأموران سازمان اطلاعات سپاه و بی توجهی آنها به موازین آیین دادرسی و حقوق شرعی و قانونی متهمان در مراحل مختلف بازداشت و بازجویی شکایت می‌کنند. متأسفانه در اغلب موارد پیگیری های نمایندگان مردم نیز منتج به نتیجه‌ای نمی‌شود.”

 

✍️اما دست‌های طائب بیشتر از آنی که همه فکر می‌کنند تا به امروز باز گذاشته شده است. این دستان هنوز به کار می‌آیند.

 

✍️رییس سازمان اطلاعات سپاه کیست؟

 

✍️از زمان آغاز به کار سازمان اطلاعات سپاه در سال ۸۸، ریاست آن بر عهده حسین طائب است. اگرچه نام طائب تا پیش از آن در بسیج و در مقطعی هم در وزارت اطلاعات به ندرت شنیده می‌شد، اما در اعتراضات ۸۸ تبدیل به نقش کلیدی سرکوب مردم شد.

 

✍️ماجرای طائب با سیستم امنیتی به خیلی پیش از این سالها برمی‌گردد. به سالهای ابتدایی دهه ۷۰. به زمانی که در زمانی که در وزارت اطلاعات فلاحیان، سمت معاون را بر عهده داشت و سعی کرد برای منسوبان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی پرونده سازی کند . «پرونده سازی» عنوانی است که در سالهای بعد هم درباره او به کرات شنیده می‌شود. نکته‌ای که هم مهدی کروبی، هم محمود احمدی نژاد و هم علی‌ مطهری در صحبت‌های خود درباره شخص حسین طائب گفته‌اند.

 

✍️سال گذشته احمدی نژاد در یک پیام ویدئویی گفته بود که در زمان ریاست جمهوری‌اش با آقای طائب مخالف بوده است. او گفته این فرد “تعادل ندارد، همه می‌دانند، مقامات کشور همه می‌دانند او چه کار کرده. گفتم ایشان بیاید همه روابط را به هم می‌زند اصلا کارش پرونده‌سازی است”.

 

✍️اسفندیار رحیم مشایی نیز پیش از این گفته بود که «پروژه پرونده‌سازی» برای او و نزدیکان آقای احمدی‌نژاد «از سال ۹۰ توسط هر دو نهاد وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه کلید زده شد و مسئول آن هم حسین طائب بود. در همین زمینه طائب با بقایی دیدار کرده و از او خواسته بود که به جاسوسی اعتراف کند.»

 

✍️به نظر می‌رسد حسین طائب خوب می‌داند به چه چیز در دنیای سیاست معروف است و مافوقان او نیز با علم به همین مساله او را به کار گمارده‌ و پشتیبانی می‌کنند.

 

✍️برای همین خلاصه‌ترین و موجزترین اظهارنظر را احمد مازنی نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفته است که با توجه به نظام انتخاباتی که ما داریم بیش از آنکه از خدا و مردم حساب ببریم از شورای نگهبان و اطلاعات سپاه می‌ترسیم. تازه این شامل حال کسانی می‌شود که پرونده‌سازی‌ها، آنان را روانه زندان نکند.

 

✍️حسین طائب تا امروز خط حامیان خود را پیش گرفته و جلو می‌رود، اما این حمایت تا کی و کجاست. حافظه تاریخی ما می‌گوید حمایت‌های بی‌دریغ همیشه مشکل‌ساز بوده است.

 

✍️آیا پرونده‌ساز، خود در چنبره آن گیر خواهد کرد؟

منبع : وبسایت کلمه

? نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه شبکه جهانی کلمه نیست.

 

? مقاله هاى منتشر شده تنها بازتاب دهنده نظر نويسنده آن است.

دکمه بازگشت به بالا