تازه‌های سیاسی

اختلاف عراق و آمریکا برسر حضور نیروهای آمریکایی که از سوریه وارد این کشور شدند

پس از آنکه ارتش عراق با انتشار بیانیه‌ای گفته است که نیروهای آمریکایی که از سوریه خارج شده‌اند و اکنون در خاک عراق بسر می برند، اجازه ماندن در این کشور را ندارند، وزیر دفاع آمریکا وارد بغداد شده تا درباره جزئیات حضور این نیروها در خاک عراق گفت‌وگو کند.

رویترز در اینباره می نویسد، مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا بامداد چهارشنبه یکم آبان ماه وارد بغداد شد. او در این سفر احتمالاً با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و نجاح الشمری، وزیر دفاع عراق دیدار و گفتگو خواهد کرد.

فرماندهی مشترک ارتش عراق روز سه‌شنبه ۳۰ مهرماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای آمریکایی که از سوریه خارج شده‌اند اجازه ماندن در این کشور را ندارند و فقط می‌توانند از طریق اقلیم کردستان از عراق خارج شوند؛ زیرا به گفته ارتش عراق، توافقی درباره استقرار این نیرو‌ها در خاک عراق موجود نیست.

بیانه ارتش عراق در حالی منتشر می شود که وزیر دفاع آمریکا یک روز قبل گفته بود با مقامات وزارت دفاع عراق به توافق رسیده‌ که هزار نفر از نیروهای نظامی آمریکا پس از عقب‌نشینی از سوریه در غرب این کشور مستقر شوند. او همچنین گفته بود که این نیروها دو مأموریت مشخص دارند: کمک به دفاع از عراق و انجام عملیات علیه داعش.

البته مارک اسپر سپس در عربستان سعودی تأکید کرد که هدف نهایی این است که این نیروها به آمریکا منتقل شوند، نه این‌که به‌طور دائم در عراق بمانند.

او همچنین اظهار داشت که برای بررسی جزئیات حضور نیروهای آمریکایی در عراق در نظر دارد با سران این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

 

دکمه بازگشت به بالا