تازه‌های سیاسی

اردوغان: روحانی باید صدای منتقدان چشمه صلح را ساکت می‌کرد

درحالیکه ایران در کنار بسیاری از کشورهای دیگر، از جمله فرانسه و آلمان، مخالفت خود با حمله ترکیه به نیروهای کرد سوری را اعلام کرده است، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، می‌گوید از موضع‌گیری جمهوری اسلامی در مورد عملیات نظامی ترکیه در سوریه ناراحت است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، می‌گوید این کشور در برنامه هسته‌ای پشت ایران بوده، اما حال اظهاراتی آزاردهنده از سوی برخی مقامات ایران در مورد عملیات نظامی ترکیه در سوریه شنیده است.

رئیس جمهوری ترکیه که برای دیدار با رئیس‌جمهور روسیه به سوچی، واقع در غرب روسیه، سفر کرده در جمع خبرنگاران گفت: از ایران صداهای ناهنجاری به گوش می‌رسد. حسن روحانی باید از ابتدا این صداها را ساکت می‌کرد. این صداها من و همکارانم را ناراحت می‌کند.

آقای اردوغان ضمن تأکید بر اینکه ترکیه، روسیه و ایران سه کشور طرف توافقنامه سوچی هستند، به طور تلویحی خواستار حمایت همه‌جانبه ایران از تمام سیاست‌های خود شد. او با اشاره به منتقدان عملیات نظامی ترکیه در ایران گفت: این اقدامات نادرست است. اظهارات آنان در این زمینه را محکوم می کنم.

عملیات ترکیه در خاک سوریه در ایران منتقدان بسیاری دارد؛ از جمله  این منتقدان علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران است که در اعتراض به این عملیات سفر رسمی خود به استانبول را لغو کرده است. علی لاریجانی قرار بود به دعوت رسمی رئیس مجلس ترکیه و به منظور شرکت در اجلاسی پارلمانی، راهی استانبول شود.

ترکیه هدف از عملیات ارتش این کشور در شمال سوریه را مبارزه با تروریسم و ایجاد یک منطقه امن می خواند؛ اما منتقدان آنرا حمله به خاک یک کشور به جهت تغییر بافت جمعیتی کوردها می دانند.

گفتنی است، جمهوری اسلامی درحالی از حملات ترکیه به نیروهای کرد سوری انتقاد می کند که خود، بارها با پشتوانه مبارزه با تروریسم به نیروهای کرد در عراق حمله نظامی کرده است.

 

دکمه بازگشت به بالا