سیاسیمقاله

تأثیر گذاری اعتراضات الهام بخش عراق در منطقه

?#محمد_ناجی

✍️ روحانیون، فعالان و روزنامه نگاران عراقی بدین باور اند که جنبش اعتراضات مردمی که در اوایل ماه جاری در عراق آغاز شد، الهام بخش تظاهرات اخیر لبنان بوده و شهروندان این کشور را انگیزه داد تا به منظور دستیابی به حقوق و امتیازات ملی، دست به اعتراض علیه دولت بزنند.

✍️   در همین راستا، مقتدا صدر، روحانی برجسته شیعه، خطاب به هوادارانش گفت: تلاش های شما برای آوردن اصلاحات در کشور قابل ستایش است و قیام مردمی که علیه عاملان فساد آغاز کردید، به سوی پیروزی گام می بردارد. وی افزود: اعتراضات اخیر مردمی، نه تنها برای بیرون کشیدن عراق از باتلاق فساد و سوء استفاده از قدرت، سودمند بوده بلکه این جنبش ملی، برای سایر کشورهای منطقه نیز الهام بخش بوده است و البته همین اعتراضات توانست ملت لبنان را انگیزه دهد تا در برابر طغیان فساد، به پا خیزد.

✍️ پیام مقتدا صدر بازتاب گسترده ای در عراق داشته و نشان می دهد که حضور مقتدا صدر و هوادارانش در تظاهرات پیش رو که قرار است در روز  ۲۵ اکتبر برگزار شود، پر رنگ و گسترده خواهد بود.

 

✍️  محمد نعیم، یک مدافع حقوق بشر در عراق، گفت:  امروز جوانان لبنانی می گویند چرا ما به اندازه جوانان عراقی شجاعت قیام علیه فساد و فرقه گرایی را نداریم. وی افزود کسانی که می خواستند وضعیت لبنان را در عراق پیاده کنند، امروز می بینند که ملت لبنان به پیروی از مردم عراق، دست به تظاهرات می زند. در تظاهرات لبنان، شعار های علیه عاملان فساد سر داده می شود که چندی پیش جوانان عراقی همین شعار ها را علیه سیاستمداران فاسد عراقی بکار می بردند.

✍️  از سوی دیگر، حارث حسن، یک پژوهشگر عراقی می گوید: تردیدی نیست که اعتراضات مردمی در عراق و لبنان، گزینه ای اقتصادی و سیاسی روشنی برای وضعیت کنونی ارائه نمی دهد، اما همین واکنش شدید علیه عاملان فساد، آسیب جدی بر پیکر نظام های سیاسی حاکم  می زند که سرگرم سوء استفاده از قدرت هستند. افزایش تظاهرات، به مسئولان استفاده جو هشدار می دهد که مردم، دیگر تسلیم ظلم و ستم نظام های سیاسی نمی شوند و می خواهند آینده ای کشور در دست خود آن ها باشد. حارث حسن علاوه کرد: ”اگر چه ملت تا کنون طرح روشنی را برای ایجاد یک نظام سیاسی جدید، ارائه نکرده است، اما اعتراضات اخیر مردمی توانست، به عصر نظام های سیاسی فاسد، خاتمه دهد.”

✍️   در همین حال، ابراهیم الصمیدعی، یک سیاستمدار عراقی می گوید: امروز ملت عراق و لبنان، هزینه جنگ ایران و آمریکا را می پردازند و هر دو ملت قربانی وضعیت دشوار فراهم شده می شوند و متأسفانه فقدان سیاستمداران ملی که بتوانند از حاکمیت ملی و حقوق شهروندان حمایت کنند، لبنان و عراق را به این ناهنجاری های سیاسی و اقتصادی دچار کرده است. امروز ملت های عراق و لبنان قربانی سیاست های توسعه طلبانه ای ایران و بحران درگیری میان ایران و ایالات متحده هستند. البته اگر در عراق و لبنان، اراده ای سیاسی مستقل و ملی وجود می داشت، تنش های منطقه ای هرگز نمی توانست عراق و لبنان را با چنین وضعیت دشواری رو به رو کند.

منبع : ایندپندنت فارسی

? نظرات وارده در یادداشت ها لزوما دیدگاه شبکه جهانی کلمه نیست.

 

? مقاله هاى منتشر شده تنها بازتاب دهنده نظر نويسنده آن است.

دکمه بازگشت به بالا