اقتصادی

حسینی کیا: ۶۰ درصد واردات قطعات خودرو در انحصار ۵ یا ۶ نفر است

یک عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ایران، بدون ذکر نام از کسی، از انحصار واردات قطعات خودرو در میان ۵ یا ۶ نفر خبر داده است.

آنطور که خانه ملت گزارش کرده، جواد حسینی‌کیا، درباره نایاب شدن قطعات الکترونیکی خودرو، گفته است: «از آنجایی که واردات قطعات تنها در اختیار پنج یا شش نفر است نایاب شدن برخی قطعات در بازار امر دور از انتظاری نیست چراکه انحصار، فساد ایجاد می‌کند.

به گفته او: “در برخی موارد قطعه وارد کشور می‌‌شود؛ اما افراد از توزیع آن خودداری می‌کنند در واقع مافیاهای قدرت، واردات را در اختیار دارند، اما با هدف افزایش قیمت از عرضه به بازار خودداری می‌کنند.”

آقای حسینی کیا همچنین گفته است: «اگرچه خودرو از حدود هزار و ۲۰۰ قطعه تشکیل شده است که ۴۷۱ قطعه آن وارداتی است؛ اما وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌دنبال بومی‌سازی این قطعات است.»

با تشدید تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی، تامین قطعات برای خودروسازان داخلی سخت‌تر شد و مراودات مالی آنها با دنیای خارج محدود گردید.

در همین رابطه، عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی نیز به نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفته است: “خودروسازان در طول سال های گذشته بارها نقدیندگی جدید دریافت کردند اما نه تنها بهبودی در عملکردشان به وجود نیامده که حتی از انجام تعهداتشان نیز ناتوان بودند.”

صحبت از انحصار واردات قطعات خودرو در بین ۵-۶ نفر درحالی مطرح شده که هم اکنون یکی از بزرگترین پرونده‌های مربوط به “فساد” در صنعت خودروسازی در جریان است.

گروه قطعات خودروی “عظام”، یک گروه بزرگ صنعتی است که به نوشته وب سایت این گروه از ۱۲ کارخانه تشکیل شده و در سال ۱۳۷۶ تاسیس شده است.

از عباس ایروانی به عنوان یکی از سرمایه‌داران عمده حال حاضر در ایران نام برده می‌شود.

دکمه بازگشت به بالا