تازه‌های سیاسی

سفر اعلام نشده پلوسی و نمایندگان کنگره آمریکا به افغانستان

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همراه با گروهی از نمایندگان کنگره به طور اعلام‌نشده‌ای به افغانستان سفر کرد. پلوسی که پیش از آن به اردن سفر کرده بود، بعد از ورود به کابل با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان و مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا که او هم در حال حاضر در این کشور به سر می‌برد، و همچنین با گروهی از فرماندهان ارتش آمریکا دیدار و گفت‌وگو کرد. دفتر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرد در این سفر پلوسی در جریان روند انتخابات ریاست جمهوری افغانستان قرار گرفت و خواهان حضور زنان در مذاکرات صلح با طالبان شد.

سفر نانسی پلوسی به غرب و به جنوب آسیا با توجه به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای عقب‌نشینی از سوریه و مذاکرات صلح زلمی‌خلیل‌زاد، نماینده آمریکا با طالبان که به نتیجه نرسید اهمیت ویژه دارد. رابطه پلوسی با ترامپ به سبب احتمال استیضاح رئیس جمهوری پرتنش است.

وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در جمع خبرنگاران در کابل گفته بود هدف ایالات متحده همچنان دستیابی به یک توافق سیاسی با طالبان است.

دفتر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه ۲۹ مهر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که پلوسی در این سفر در جریان روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان و احتمال اعلام نتایج آن در سپتامبر سال جاری قرار گرفت.

اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس‌اجرایی، که اکنون مشترکاً در دولت وحدت ملی حضور دارند، هر دو اعلام کرده‌اند که پیروز انتخابات بوده‌اند. انتخابات افغانستان که ششم مهر برگزار گردید، با قانون‌شکنی‌ها و موارد مشکوک به تقلب همراه بوده است.

دکمه بازگشت به بالا