تازه‌های سیاسی

سعد حریری با اصلاحات اقتصادی موافقت کرد

درحالیکه اعتراضات ضددولتی لبنان، وارد چهارمین روز خود شده بود، سعد حریری در واکنش به این اعتراضات، با بسته ای از اصلاحات اقتصادی موافقت کرد.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام های دولتی در لبنان گزارش کرده که نخست وزیر، اصلاحات پیشنهادی را امروز به هیات وزیران ارائه داده است.

دیروز یکشنبه ۲۸ مهر و در چهارمین روز از اعتراض‌های ضددولتی در بیروت و چند شهر دیگر لبنان، صدها هزار نفر از مردم به خیابان‌ها آمدند.

آقای حریری که در راس دولتی ائتلافی قرار دارد، دو روز پیش به هیات وزیران ۷۲ ساعت فرصت داد تا این طرح را برای اجرای اصلاحات ارائه کند.

نخست وزیر لبنان درحالی با اصلاحات اقتصادی موافقت کرده که به نوشته خبرگزاری فرانسه، طرح نجات اقتصادی با استقبال گرم تظاهرکنندگان همراه نشده و شمار زیادی از آنان شامگاه دیروز را همچنان در خیابان‌ها ماندند و مقام‌ها را به «ادامه دروغ‌گویی» متهم کردند.

از طرفی اما، حریری رقیبان سیاسی خود را به سد کردن تلاش هایش برای اصلاح اقتصادی متهم کرده است.

بنابر گزارش‌ رویترز، طرح اصلاحات اقتصادی سعد حریری افزایش مالیات در بودجه سال آینده را ممنوع می‌کند، حقوق رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و سایر مقام‌های ارشد کشور نصف می‌شود، بودجه برخی نهادها کاهش می‌یابد و دولت برای دستیابی به کسر بودجه نزدیک به صفر در بودجه ۲۰۲۰ از بانک مرکزی و بانک‌های خصوصی ۳.۳ میلیارد دلاری استقراض خواهد کرد.

از دیگر اصلاحات مورد نظر حریری، کاهش قابل ملاحظه کسری بودجه از طریق دریافت سه میلیارد و سیصد میلیون دلار از بانک مرکزی و دیگر بانک های لبنان، خصوصی سازی بخش مخابرات و بازسازی صنعت تولید و توزیع برق است.

خصوصی‌سازی بخش مخابرات و ارتباطات و همچنین کاهش بهای برق نیز از دیگر موارد این طرح است.

تظاهرات ضددولتی در لبنان از پنجشنبه آغاز گردید و به سراسر این کشور رسید. معترضان به طرح دولت برای افزایش مالیات و همین طور گستردگی فساد در دولت اعتراض دارند.

از طرفی اما، صندوق بین المللی پول هشدار داده است دولت لبنان باید برای مقابله با مشکلات مالی این کشور به سیاست ریاضت اقتصادی متوسل شود و مالیات ها را افزایش دهد.

دکمه بازگشت به بالا