تازه‌های سیاسی

دستگیری یک شهروند عراقی در استرالیا به اتهام مشارکت در مرگ ۳۵۰ پناهجو در سال ۲۰۰۱

پلیس فدرال استرالیا روز اعلام کرد: یک مرد عراقی را به اتهام مشارکت در غرق کردن قایق حامل ۳۵۰ پناهجو در سال ۲۰۰۱ بازداشت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس استرالیا در بیانیه‌ای که در این باره منتشر کرده، آورده است این مرد ۴۳ ساله عراقی که نامش منتشر نشده، در نیوزیلند دستگیر و شامگاه روز جمعه در فرودگاه شهر بریزبن به استرالیا تحویل داده شد.

همچنین در ادامه این بیانیه پلیس استرالیا به موارد اتهامی دیگری که علیه این فرد مطرح شده، اشاره کرده و «قاچاق پناهجویان از عراق و افغانستان به استرالیا» را از دیگر اتهامات این فرد برشمرده است.

بنا بر ادعای پلیس، این مرد عراقی سومین نفر از یک باند قاچاق انسان است که تاکنون دستگیر شده است.

به نوشته رویترز اگر اتهامات این مرد عراقی اثبات شود، با مجازات احتمالی ۱۰ سال زندان روبه‌رو خواهد شد.

اکنون و ۱۸ سال پس از فاجعه جان باختن این پناهجویان، بر اساس اطلاعات منتشر شده از سوی پلیس استرالیا، شبکه‌ قاچاق انسانی که این مرد عضوش بوده، ۴۲۱ انسان را از عراق و افغانستان در کشتی ماهیگیری اندونزیایی «سیو-اکس» به سوی استرالیا فرستاده است.

این کشتی ماهیگیری که برای مقامات استرالیایی شناخته شده بوده، به دلیل بار اضافی در اقیانوس هند غرق می‌شود. در این حادثه ۳۵۳ نفر از جمله ۱۴۶ کودک جان باختند.

از سوی دیگر؛ یک سالِ قبل، رئیس کمیساریای عالی پناهجویان سازمان ملل با حمله به دولت استرالیا، این کشور را متهم کرد در درمان پناهجویان و رسیدگی به وضعیت آنها سیاسی‌کاری و تعلل کرده است.

دکمه بازگشت به بالا