تازه‌های سیاسی

مهلت و تهدید آخرین پیامهای اف‌ای‌تی‌اف برای ایران

کارگروه ویژه اقدام مالی – موسوم به اف‌ای‌تی‌اف – در آخرین روز اجلاس این هفته‌اش در پاریس، به ایران چهار ماه دیگر فرصت داد تا خواسته‌های این نهاد درباره مبارزه با پولشویی و تأمین مالی تروریسم را اجرا کند.

در پایان نشست دوره‌ای این نهاد، اف‌ای‌تی‌اف تأکید کرد که اگر تا ماه ژوئن ۲۰۱۹ ایران قوانین لازم را تصویب نکند، تدابیر تنبیهی را بر علیه ایران به اجرا می‌گذارد و عملا وضعیت ایران به پیش از خرداد سال ۱۳۹۵ باز خواهد گشت.

اف‌ای‌تی‌اف در بیانیه پایانی اجلاس پاریس به ایران هشدار داد که اگر کنوانسیون‌های پالرمو و سی‎اف‌تی را اجرا نکند، ۲۰۵ کشور جهان از تجارت با ایران منع می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز در بیانیه پایانی اجلاس اف‌ای‌تی‌اف گفته شده: “چنانچه ایران تا فوریه ۲۰۲۰ [بهمن ۹۸] کنوانسیون‌های مالی پالرمو و مقابله با تامین مالی تروریسم  را در همسویی با قوانین گروه ویژه اقدام مالی به اجرا در نیاورد، گروه ویژه اقدام مالی همه اقدامات برای مقابله با ایران به اجرا می‌گذارد و از اعضای خود می‌خواهد علیه این کشور به طور مؤثری اقدام کنند.”

از چهار لایحه مرتبط با توصیه‌های گروه ویژه اقدام مالی، جمهوری اسلامی دو لایحه را تصویب کرده و دو لایحه دیگر درباره پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی و کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم در مجمع تشخیص مصلحت نظام معطل مانده است. دو تفسیر متفاوت وجود دارد: مخالفان پالرمو می‌گویند نظر شورای نگهبان همچنان بر این لوایح حاکم است. موافقان می‌گویند با انقضای مهلت یک ساله، پالرمو و سی‎اف‌تی تأیید شده محسوب می‌شوند و بنابراین روحانی می‌تواند شخصاً آن را برای اجرا ابلاغ کند.

کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی ایرادات شورای نگهبان در لایحه پالرمو را رفع کرده است.

غلامرضا مصباحی مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفته بود: “الان با دور زدن تحریم‌ها داریم کشور را اداره می‌کنیم. تصویب این دو لایحه عاقلانه نیست. از آنجایی که تحریم‌های آمریکا شامل حال هر گونه دور زدن تحریم هم می‌شود، پالومو و سی اف تی موجب می‌شود که آمریکا به راحتی بتواند دور زدن تحریم‌ها را کشف کند. ما که نمی‌توانیم با دست خودمان تحریم‌ها را برای خودمان تشدید کنیم.”

 

دکمه بازگشت به بالا