اهل سنت

پروژه شیعه سازی اهل سنت ؛اعتراض مولانا عبدالحميد به برنامه نظام برای تطمیع افراد فرو دست اهل سنت

مولانا عبدالحمید اسماعیل زهی”  در خطبه‌های (۲۶ مهر ۱۳۹۸) مراسم نمازجمعه اهل‌سنت زاهدان، با ذکر این نکته که عزاداری «عاشورا» و «اربعین» از باورهای مخصوص برادران شیعه است و در فقه اهل‌سنت وجود ندارد، نسبت به پروژه نظام برای مشارکت اهل سنت در  مراسم های مذهبی شیعه معترض شد .

به گزارش تارنمای شبکه جهانی کلمه، امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان گفته بعضی در رده‌های پایین تلاش می‌کنند تا اهل‌سنت را هم در این مراسم‌ها شرکت دهند؛ البته مسئولان رده‌‌بالا چنین باوری ندارند. این مسئله نه اینکه تأثیری بر وحدت ما نمی‌گذارد، بلکه اثر منفی خواهد گذاشت، برای اینکه وقتی شخص به چیزی اعتقاد و باور فقهی و مذهبی ندارد، اما تشویق شود که در مراسمی خاص شرکت کند، وجدانش او را ملامت می‌کند و او دچار وسوسه می‌شود.

این چهره سرشناس جامعه اهل سنت ایران  با بیان اینکه «پیاده‌روی و تشکیل کاروان برای زیارت قبور اولیاءالله» در فقه و فتوای فقهای اهل‌سنت ثبوت ندارد، گفتد: گرچه اهل‌سنت در رابطه با زیارت قبور حدیث دارند و آن را مایه اجر و پاداش می‌دانند، اما پیاده‌روی و تشکیل کاروان برای زیارت قبور اولیاءالله و مزارات درمیان اهل‌سنت ثابت نیست و در گذشته هم نبوده است. برادران شیعه که معتقد به انجام این کارها هستند، مطابق فتوای علما و فقه‌شان عمل می‌کنند، اما کسانی که ندارند، آن‌ها را به حال خودشان بگذارند. هیچ ارگان و نهادی نباید از نفوذ و موقعیتش در این مسائل مذهبی استفاده کند.

مدیر دارالعلوم زاهدان تأکید نمود: عمل به آنچه فتوا باشد در مسیر تقواست؛ اگر مسئله‌ای در فقه شیعه نباشد و یک شیعه به آن عمل کند، این در مسیر تقوا نخواهد بود؛ همین‌طور وقتی‌که مسئله‌ای طبق فتوای فقه اهل‌سنت نباشد و یک فرد سنی بخواهد به آن عمل کند، این هم در مسیر تقوا نخواهد بود. سالم‌ترین راه این است که ما هرکس را بگذاریم که به اعتقاد و باورهای خودش عمل کند. این مسئله می‌تواند وحدت و انسجام ما را گسترش دهد و پایدارتر کند.

مولانا عبدالحمید پیشنهاد داد: اهل‌سنت به باورهای فقهی خودشان عمل کنند و برادران شیعه هم به فقه و فتوای خودشان عمل کنند، این رویکرد سبب تحکیم وحدت می‌شود. مواظب باشیم که دشمنان می‌خواهند تفرقه ایجاد کنند، دچار اختلاف و تفرقه نشویم.

این اعتراض در حالی مطرح می شود که پیشتر و در روزهای گذشته گزارش شده است که  ه دستگاهای حکومتی از جمله سپاه پاسداران و کمیته امداد خمینی بسیاری از افراد فرو دست جامعه اهل سنت بلوچستان  ودیگر نقاط کشوررا با تطمیع به سفر اربعین اعزام کرده اند.

 

 

دکمه بازگشت به بالا