تازه‌های سیاسی

تلاش‌های روسیه و آمریکا برای پایان دادن به عملیات چشمه صلح

رئیس جمهوری روسیه از رئیس جمهوری ترکیه خواسته است برای مذاکره در مورد شرایط کنونی در سوریه طی روزهای آینده از مسکو دیدن کند. همزمان، دولت آمریکا اعلام کرده است که مایک پنس و مایک پومپئو، معاون رئیس جمهوری و وزیر خارجه آمریکا عازم ترکیه شده و قرار است فردا، با آقای اردوغان و سایر مقامات ترکیه دیدار کنند.

روز چهارشنبه، ۲۴ مهر، دفتر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد آقای پوتین با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، در مورد عملیات جاری ارتش ترکیه در خاک سوریه به تبادل نظر پرداخته و از او دعوت کرده است برای گفتگو در این مورد “طی روزهای آینده” به مسکو سفر کند.

در اطلاعیه دفتر رئیس جمهوری روسیه آمده است که آقای اردوغان این دعوت را پذیرفته است هرچند مشخص نیست که سفر او به مسکو در چه تاریخی انجام خواهد شد.

در این اطلاعیه همچنین ذکر شده که تماس تلفنی رهبران دو کشور به درخواست رئیس جمهوری ترکیه صورت گرفته و دو طرف بر جلوگیری از برخورد بین ارتش‌های ترکیه و سوریه تاکید ورزیده اند.

در همین حال، آقای اردوغان در تازه ترین سخنانش در مورد حمله ارتش ترکیه به سوریه و پایان عملیات چشمه صلح گفته است: در صورتی که پیشنهاد خروج تروریست‌ها از منطقه امن اجرایی شود، این عملیات به پایان خواهد رسید.

پیشنهاد ما این است که امشب تروریست‌ها سلاح های خود را به زمین بگذارند و با انهدام تله های انفجاری، محدوده منطقه امن تعیین شده را ترک کنند.

رئیس جمهوری ترکیه درکنار انتقاد از اتحادیه عرب که چرا از پناهجویان سوری میزبانی نمی کنند در رابطه به میانجی‌گر ها نیز گفته است، هر کسی که برای گفت‌وگو درباره سوریه به اینجا آمده و یا تماس می گیرد، باید موضع شفاف، صادقانه و معقول ترکیه در این زمینه را در نظر بگیرد؛ در غیر این صورت تلاششان بیهوده خواهد بود.

 

دکمه بازگشت به بالا