تازه‌های سیاسی

همسر روح‌الله زم: او را بیستم مهر از بغداد ربودند

شاهد علوی، خبرنگار سایت ایران‌وایر با مهسا رازانی، همسر روح‌الله زم گفتگویی داشته است. خانم رازانی اطلاع داده که همسرش پس از سفری به عراق که از طریق فرودگاه شاردوگل پاریس، توقف در فرودگاه امان و  در نهایت فرودگاه بغداد داشته، از سوی نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دزدیده شده است.

همسر روح‌الله زم گفته است: «همسرم جمعه عصر ۱۹ مهرماه با پرواز رویال جوردَنین از فرودگاه شارل‌دوگل پاریس عازم بغداد شد. او توقف کوتاهی در امان پایتخت اردن داشت و بامداد شنبه ۲۰ مهرماه وارد بغداد گردید.»

مهسا رازانی در این مصاحبه گفته است: «من تا لحظه‌ای که پرواز او از پاریس بلند شد با زم در تماس بودم. او ساعت ۱۰:۳۴ دقیقه شب از قسمت ترانزیت فرودگاه امان سلفی از خودش برایم فرستاد. ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه شب هم پروازشان به سمت بغداد بلند شد و ۵۰ دقیقه پس از نیمه شب؛ یعنی ۱۰ دقیقه پیش از یک بامداد شنبه، بیستم مهر نیز پروازش در بغداد به زمین نشست.»

سپاه پاسداران روز دوشنبه، بیست و دوم مهر ماه، با انتشار بیانیه‌ای از «بازداشت روح‌الله زم، مدیر کانال آمدنیوز» خبر داد و ادعا کرد که ماموران سازمان اطلاعات سپاه پاسداران او را طی یک نقشه «پیچیده و فنی» پس از «هدایت به  داخل کشور» بازداشت کرده‌اند.

مهسا رازانی همسر روح‌الله زم، اما تاکید کرده که پس از رسیدن او به فرودگاه بغداد در «۲۴ ساعت نخست ورود به بغداد، ما خبری از او نداشتیم و او به تماس‌های متعدد من پاسخ نداد تا بامداد روز یک‌شنبه، بیست و یکم مهرماه که در پی تماس تلفنی یک دقیقه‌ای و با لحن و ادبیاتی غیرمعمول خبر از سلامتی‌اش داد و دوباره از او بی‌خبر شدیم تا این‌که در رسانه‌های ایران خبر ربودن و بازداشت او منتشر شد.»

در پی بازداشت زم، گمانه‌های مختلفی درباره نحوه بازداشت او در رسانه‌ها منتشر شده است؛ اما روزنامه فرانسوی فیگارو روز سه‌شنبه گزارش داد که سازمان اطلاعات سپاه پاسداران یک زن را به پاریس فرستاده تا روح‌الله زم را قانع کند که برای دیدار با آیت‌الله علی سیستانی، رهبر شیعیان عراق، به نجف سفر کند.

 

این روزنامه تاکید کرد که احتمالا سپاه پاسداران، زن جوانی را به پاریس فرستاده تا زم را به سفر به عراق برای دیدار با آیت‌الله سیستانی ترغیب کند.

جرج مالبرونو، خبرنگار ارشد فیگارو، گفته است: «فرانسه با عدم جلوگیری از سفر او به عراق، بازداشت روح‌الله زم را تسهیل نموده است.»

در همین حال در پی انتشار این گزارش، دفتر آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعه ساکن نجف، هر نوع ارتباط بین روح‌الله زم، موسس وب‌سایت آمدنیوز و این دفتر را تکذیب کرده و اعلام داشته، روح‌الله زم هیچ گاه ارتباطى مستقیم و یا غیرمستقیم با این دفتر نداشته و کسى هم درخواست ملاقات براى او نفرستاده است.

 

دکمه بازگشت به بالا