تازه‌های سیاسی

ظریف در مورد نفتکش سابیتی: فعلا دولتی را متهم نخواهیم کرد

یک روز پس از سخنان حسن روحانی، وزیر خارجه ایران نیز گفت که حمله به نفتکش سابیتی در دریای سرخ توسط یک یا چند دولت صورت شده است.

مقامات جمهوری اسلامی تلویحا عربستان سعودی را به نقش داشتن در این حمله متهم کرده‌اند، اما مقامات این کشور این ادعا را رد می کنند.

محمدجواد ظریف امروز سه‌شنبه، ۲۳ مهر، در مصاحبه با وب‌سایت خانه ملت گفت که حمله به نفتکش ایرانی “اقدامی پیچیده بوده که حامی دولتی داشته و اقدامی دولتی بوده است”.

وزیر خارجه ایران در عین حال اضافه کرد: “بررسی‌ها در حال انجام است، اما تا زمانی که به نتایج متقن در این باره دست نیابیم، دولتی را متهم نخواهیم کرد.”

پافشاری مقامات ایران بر عمدی بودن خرابکاری در نفتکش سابیتی در حالی است که در چند روز گذشته برخی از کارشناسان نیز این فرضیه را مطرح کرده‌اند که اصلا موشک و انفجاری در کار نبوده است.

از جمله این‌ها می‌توان به (تانکرترکرز (tanker tracers وب‌سایت ردیابی کشتی‌ها اشاره کرد که در پی یک توییت این موضوع را مطرح نمود.

یک روز قبل از سخنان محمد جواد ظریف، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، نیز روز گفته بود که این حمله با اصابت حداقل دو راکت انجام شده و حتما یک دولت در ورای آن قرار دارد.

آقای روحانی مدعی شده بود که نفتکش دارای دوربین بوده و مشخص است که راکت‌ها از کدام سمت می‌آیند و چگونه اصابت می‌کنند.

در پی وقوع دو انفجار در نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ در روز جمعه ۱۹ مهر، خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از کارشناسان فنی احتمال اقدام تروریستی را مطرح کرد.

در همان روز پرس تی‌وی، شبکه انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی، نیز به نقل از یک مقام مسئول این احتمال را مطرح نمود که این نفتکش از خاک عربستان مورد اصابت موشک قرار گرفته است، گمانه‌ای که بلافاصله تکذیب شد.

از سوی دیگر٬ عادل الجبیر، وزیر مشاور در امور خارجی عربستان سعودی، گفته که کشورش در سانحه‌ای که برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ پیش آمده دست نداشته است.

دکمه بازگشت به بالا