تازه‌های سیاسی

دیپلمات سابق ایران: کاهش تنش با ریاض ، مناسبات تهران و واشنگتن را بهتر خواهد کرد

حسین موسویان، سفیر سابق ایران در آلمان و عضو پیشین هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای در مقاله‌ای در لس آنجلس تایمز  اعلام کرد تنش‌زدایی در روابط ایران و عربستان می‌تواند تشنج در مناسبات تهران و واشنگتن را هم کاهش دهد.

آقای موسویان که از او به عنوان یکی از اعضای لابی ایران نیز یاد می شود، پیشنهاد داده که ایده مذاکره مستقیم بین تهران و واشنگتن در شرایط کنونی کنار گذاشته شود و به جای آن، تلاش‌ها روی گفت‌وگوی مستقیم ایران و عربستان و خاتمه خونریزی در یمن متمرکز باشند.

او معتقد است که تهران و ریاض باید برای ورود به گفت‌وگوی مستقیم روی چند نکته توافق کنند: «اول این که هیچیک نمی‌توانند امنیت را به قیمت ناامنی طرف مقابل به دست آورند. دوم، هیچکدام نمی‌توانند قدرت هژمون در منطقه باشند و سوم، بهترین مسیر کاهش تنش، تلاش برای شکل دادن نظام همکاری مشترک منطقه‌ای بر اساس منافع مشترک، احترام به حق حاکمیت کشورها و مرزهای موجود است.»

معاون سابق دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، گفته که اگر مذاکره مستقیم تهران و ریاض ممکن نباشد، بدیل آن این است که دبیرکل سازمان ملل، از گروه‌های اصلی یمن، عربستان،ایران، اروپا و سایر اعضای دایم شورای امنیت، گفت‌وگوهای مشترکی برای پایان دادن به جنگ در یمن را پیش ببرد.

گفته های حسین موسویان  در حالیست که در جنگ یمن ایران جانب شورشیان حوثی را گرفته و عربستان رهبری ائتلافی نظامی را بر عهده دارد که از دولت قانونی این کشور حمایت می‌کند.

دکمه بازگشت به بالا