تازه‌های سیاسی

نیروهای آمریکا در سوریه، سهوا زیر آتش توپخانهٔ ترکیه قرار گرفتند

همزمان با ادامه انتقادات بین المللی از حملات ترکیه به شمال شرق سوریه، وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که نیروهای آمریکایی دیروز جمعه ۱۹ مهر ماه در حومه کوبانی، هدف آتش توپخانه ارتش ترکیه قرار گرفتند.

پیشتر در همین رابطه، هفته نامه نیوزویک گزارش داده بود، گروهی از نیروهای ویژه آمریکا هنگام حمله خمپاره‌ای ترکیه به مواضع کُردها در شمال سوریه هدف قرار گرفته‌اند.

درحالیکه امروز شنبه ۲۰ مهرماه، حملات توپخانه ای و جنگنده‌های ترکیه به مواضع کردها در شمال سوریه وارد پنجمین روز متوالی خود می گردد، استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا از قول دونالد ترامپ اعلام کرده است، رئیس جمهوری قصد دارد یک فرمان اجرایی صادر کند که به موجب آن هر فرد مرتبط با دولت ترکیه تحریم شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه در واکنش به خبر تحریم احتمالی آمریکا اما، تاکید کرده است: تردید نکنید که در برابر تحریم‌های احتمالی آمریکا، اقدام متقابل انجام خواهد داد.

طبق آماری که به تازگی دیده‌بان‌ حقوق بشر سوریه، اعلام کرده است، از آغاز عملیات ترکیه تا کنون، ۷۴ نفر از نیروهای کرد کشته شده‌اند.

این سازمان که مقر آن در لندن است روز شنبه ۲۰ مهر ماه همچنین از کشته‌شدن ۴۹ شبه‌نظامی همپیمان ترکیه در درگیری‌های شمال سوریه خبر داده است. بر اساس این آمار، تاکنون ۲۰ غیرنظامی هم در این حملات جان خود را از دست داده‌اند.

این درحالی است که خبرگزاری آناتولی در روایتی متفاوت نوشته است: در عملیات چشمه صلح نیروهای مسلح ترکیه در شرق فرات که با هدف جلوگیری از ایجاد کریدور تروریستی در مرز جنوبی ترکیه و بازگرداندن صلح و ثبات به منطقه آغاز شد، تاکنون ۳۹۹ نیروی ی.پ.گ (نیروهای وابسته به پ.ک.ک) کشته و ۱۴روستا نیز از لوث تروریست‌ها پاکسازی شده اند.

ارتش ترکیه همچنین کشته شدن یک سرباز این کشور را تایید کرده است.

گفتنی است دولت آقای اردوغان هدف از حملات به شرق سوریه را ایجاد یک منطقه امن در مرز سوریه با خارج ساختن نیروهای “گروه تروریستی” کرد می داند که قصد دارد میلیون ها آوره سوری را به این منطقه انتقال دهد؛ اما کردها این حملات را پاکسازی قومی می خوانند.

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا