تازه‌های سیاسی

ظریف: یا همه در خلیج فارس امنیت خواهند داشت یا همه از آن محروم خواهند شد

حدود یک ماه بعد از حمله به تاسیسات نفتی عربستان سعودی، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، با انتشار مقاله‌ای در روزنامه کویتی «الرأی» نوشت یا همه کشورهای حوزه خلیج فارس امنیت خواهند داشت یا «همه از آن محروم خواهند شد».

او در مقاله‌ای که در شماره‌ی پنج‌شنبه هجدهم مهرماه روزنامه الرای منتشر شد، همچنین درخواست کرد کشورهای منطقه به طرح پیشنهادی حسن روحانی با عنوان «صلح هرمز»  توجه کنند.

روحانی اولین بار سی‌و‌یکم شهریور ماه در حالی از «طرح صلح هرمز» نام برد که فقط هشت روز از  حمله به آرامکو گذشته بود، حملاتی که سبب کاهش موقت ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه از تولید نفت عربستان سعودی شد. علاوه بر آمریکا و عربستان سعودی، سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا نیز نظام ایران را مسئول این حملات دانستند.

حمله به چند کشتی تجاری در بندر فجیره امارات متحده عربی و حمله به دو نفتکش در دریای عمان  هم از جمله مواردی است که طی ماه گذشته انجام شد و سپاه پاسداران دست‌کم از سوی ایالات متحده و بریتانیا به دست داشتن در آن‌ها متهم شد.

پیشتر حسن روحانی، رییس جمهوری اسلامی ایران، عصر چهارشنبه سوم مهر، طی سخنانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد طرح صلح هرمز را به طور رسمی پیشنهاد کرد اما تاکنون مورد استقبال کشورهای منطقه قرار نگرفته است.

حتی کشورهای عمان و عراق که روابط نزدیکی با نظام تهران دارند اعلام کردند که قصد پیوستن به طرح پیشنهادی روحانی را ندارند.

 

دکمه بازگشت به بالا