تازه‌های سیاسی

بلومبرگ: ترامپ در پرونده رضا ضراب دخالت کرده بود

خبرگزاری بلومبرگ ۱۷ مهر از قول سه منبع نوشت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین خود، را در پرونده رضا ضراب، تاجر ایرانی، «تحت فشار گذاشته» بود.

آن طور که در این گزارش آمده است، رئیس جمهور آمریکا به رکس تیلرسون فشار آورده تا در پرونده رضا ضراب، تاجر ایرانی که در سال ۲۰۱۶ به اتهام کمک به نظام تهران برای دور زدن تحریم‌ها بازداشت شد، کمک کند تا علیه وی پرونده قضایی تشکیل نشود.

بلومبرگ نوشته است درخواست ترامپ از تیلرسون در سال ۲۰۱۷ انجام شده و ضراب قبلا یکی از مشتریان رودی جولیانی، وکیل شخصی ترامپ، بوده است.

این گزارش می‌گوید آقای تیلرسون درخواست ترامپ را «غیرقانونی تشخیص داده و رده کرده» است. وی گفته است نمی‌تواند در پرونده‌ای که روند قضایی و تحقیقات بر روی آن ادامه دارد، مداخله کند.

اخیرا آقای جولیانی طی مصاحبه‌ای گفته بود بر سر مبادله ضراب با اندرو برانسون، کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه که پارسال آزاد شد، مذاکره کرده است.

این گزارش می‌افزاید آزادی ضراب برای رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه تا زمانی اولویت داشت که وی با دادستانی آمریکا همکاری نکرده بود.

ضراب در جریان تحقیقات اعتراف کرد که با ایران همکاری داشته و علیه محمد هاکان آتیلا از مقامات ارشد «هالک بانک» ترکیه که در ماه مارس ۲۰۱۷ به اتهام کمک به ایران برای دور زدن تحریم‌ها توسط آمریکا بازداشت شده بود، شهادت داد.

آقای هاکان آتیلا با سپری شدن ۳۲ ماه دوران محکومیت زندانش، ژوئیه سال جاری آزاد شد و به ترکیه بازگشت.

دکمه بازگشت به بالا