تازه‌های سیاسی

۷۵ کشته و زخمی در اثر اقدامات خارج از ضابطه مأموران مسلح در سیستان و بلوچستان

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، در شش ماه نخست سال ۱۳۹۸ ، در اثر اقدامات خارج از ضابطه ماموران مسلح در سیستان و بلوچستان دستکم ۷۵ نفر کشته و زخمی شدند، که از این تعداد ۲۵ نفر مهاجر افغانستانی بر اثر واژگونی خودرو، ناشی از تعقیب و گریز و شلیک ماموران کشته و زخمی شدند، و ۵۰ نفر دیگر از شهروندان بلوچ هستند که در اثر شلیک ماموران کشته و زخمی شدند.

از تعداد ۵۰ نفر، ۲۹ نفر کشته و ۲۱ نفر دیگر زخمی شدند.

در این گزارش آمار کسانی که بخاطر داشتن مواد مخدر به سمتشان شلیک شده ذکر نشده اند، و صرفا سوختبران و کالا بران و شهروندان معمولی بیان شده اند، اگرچه حتی قتل رانندگان و سرنشینان ماشین های حامل مواد مخدر شامل نقض قوانین حقوق بشر به شمار می رود،

افراد ذکر شده در این گزارش عمدتا به کار فروش کالا و یا سوختبری مشغول بودند که جمهوری اسلامی از آن به عنوان “قاچاق سوخت و کالا” یاد میکند.

مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی امام جمعه زاهدان و مولوی فضل الرحمن کوهی امام جمعه پشامگ در سخنرانی های جداگانه از حکومت خواسته اند که کالا بران و سوختبران قاچاقچی خوانده نشوند.

آنها علت جابجایی کالا و سوختبری را بیکاری و نبود شغل خوانده اند.

در سالهای اخیر تجمعات زیادی در اعتراض بر علیه شلیک ماموران و کشته شدن جوانان بلوچ صورت گرفته، که با قول پیگیری پراکنده شده اند، اما هیچ رسیدگی ملموسی صورت نگرفته و همچنان تیراندازی های بی ضابطه جان شهروندان بلوچ را میگیرند.

 

 

 

 

 

دکمه بازگشت به بالا