تازه‌های سیاسی

محمود صادقی: ۱۰۰ آقا و آقازاده از بورسیه غیرقانونی استفاده کرده‌اند

یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان این که ۱۰۰ آقازاده و آقا با رانت از بورس تحصیلی برخوردار شده‌اند، می گوید: رئیس قوه قضاییه با فسادعلمی در دانشگاه‌ها برخورد کند که زمینه ساز فسادهای دیگر است.

محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس، روز سه‌شنبه اعلام کرد که صد مقام جمهوری اسلامی و فرزندان‌شان از بورسیه‌های «غیرقانونی» در دولت سابق استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، آقای صادقی روز سه‌شنبه، ۱۶ مهر، در ضمن سوال خود از وزیر علوم در صحن علنی مجلس گفت: این لیست شامل نماینده مجلس و فرزندان نمایندگان مجلس، امام جمعه، فرمانده انتظامی و وزیر است. این نماینده مجلس اشاره‌ای به نام این مقامات جمهوری اسلامی که از بورسیه استفاده کرده‌اند نکرد.

پیش از آن برخی رسانه‌ها خبر داده بودند که نام تعدادی از نمایندگان مجلس و فرزندان آنان از جمله نام فرزند و مسئول دفتر محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم دولت احمدی‌نژاد و رئیس کمیسیون آموزش مجلس نهم نیز در لیست بورسیه‌های غیرقانونی به چشم می‌خورد.

جواد هروی، نماینده مجلس نیز روز ۲۹ تیر ۹۳ خبر داده بود که ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس نهم و ۱۰ نفر از نمایندگان مجلس هشتم از این «بورسیه‌های غیرقانونی» استفاده کرده‌اند.

پیش از آن نیز سایت فرارو روز ۲۶ شهریور ۹۲ خبر داده بود که سارا دانشجو، دختر کامران دانشجو، وزیر علوم در دولت دهم، در روزهای پایانی دولت محمود احمدی‌نژاد از دانشگاه تربیت مدرس بورسیه دکترا دریافت کرده‌ است.

وی گفت که برخی افراد با سفارش نمایندگان مجلس، بسیج دانشجویی و جامعه اسلامی دانشجویان بورسیه دریافت کرده‌اند.

آقای صادقی همچنین گفت که به دلیل «تعلل وزارت علوم در برخورد با فساد» این افراد بعد از گذران تحصیل در دانشگاه وزارت علوم را برای استخدام شدن فشار قرار داده و با همین روش «بیش از سه هزار نفر جذب شدند.»

به گفته این نماینده مجلس، با حکم دیوان عدالت اداری ۷۰ نفر از دریافت‌کنندگان این بورسیه‌ها در دانشگاه‌ها به عنوان عضو هیئت علمی جذب شدند و رئیس دانشگاه تربیت مدرس به دلیل این که «زیر بار روال‌های غیر قانونی» نرفته محکوم شده است.

وی همچنین با انتقاد از انفعال وزارت علوم گفت: فرجی دانا ایستادگی کرد اما همان نمایندگانی که در مجلس قبلی از رانت و بورسیه استفاده کرده بودند او را استیضاح کرده و دولت را با چالش مواجه نمودند.

دکمه بازگشت به بالا