تازه‌های سیاسی

ترامپ: کردهای سوریه را تنها نگذاشتیم؛ ترکیه: زیر بار تهدید نمی رویم

درحالی که کردهای شمال سوریه اعلام کرده‌اند همکاری با دمشق را به عنوان یک گزینه بررسی خواهند کرد؛ دونالد ترامپ اعلام کرده که کردهای سوریه را تنها نگذاشته است.

رئیس جمهوری آمریکا سه‌شنبه ۱۶ مهر با انتشار پیام‌هایی در توییتر در دفاع از تصمیم خود برای جابجایی نیروهای آمریکا از خط مرزی شمال سوریه و در دفاع از روابط واشنگتن با آنکارا نوشت: بسیاری به نفع خودشان فراموش کرده‌اند که ترکیه یک متحد تجاری بزرگ برای آمریکا به‌شمار می‌رود. رابطه با ترکیه بسیار راحت بوده و نباید فراموش کرد که آن‌ها یکی از اعضای مهم ناتو هستند.

ترامپ همچنین دوباره تکرار کرد جابجایی نیروهای آمریکا از شمال سوریه به معنی تنها گذاشتن کردهای این کشور نیست.

دونالد ترامپ همچنین در بخش دیگری از رشته توئیت‌هایش درباره کردهای سوریه نوشته است، ترکیه خودش هم تعداد زیادی جمعیت کرد دارد و کاملا این را متوجه است که ما فقط ۵۰ نظامی در آن بخش از سوریه داشتیم که دیگر در آن منطقه نیستند؛ اما هرگونه درگیری غیر ضروری ترکیه (علیه نیروهای آمریکایی در سوریه) برای اقتصادشان مرگبار خواهد بود. ما داریم به کُردها از نظر مالی و تسلیحاتی کمک می‌کنیم.

ساعتی قبل از انتشار پیام‌های ترامپ، فواد اوکتای، معاون رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی در دانشگاه غازی آنکارا اعلام کرد که کشوری نیستیم که زیر بار تهدید برویم. اظهارات اکتای در پاسخ به پیام رئیس جمهوری آمریکا صورت گرفت که شامگاه گذشته ترکیه را تهدید کرد اگر در سوریه پا را فراتر از حد بگذارد، اقتصاد ترکیه را ویران خواهد کرد. وزارت دفاع ملی ترکیه دیروز با انتشار پیامی در حساب رسمی خود در توئیتر اعلام کرد: نیروهای مسلح ترکیه به هیچ وجه اجازه ایجاد کریدور تروریستی در مرزهای کشورمان را نخواهند داد، تمامی تدارکات لازم برای عملیات به اتمام رسیده است. ایجاد منطقه امن برای برقراری آرامش و ثبات در منطقه و زندگی سوری‌ها در امنیت ضروری است. ترکیه نیروهای مدافع خلق (ی پ گ)، شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (ی پ د) را تروریستی خوانده و در سال‌های اخیر دوبار در  ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ علیه آن‌ها حملاتی را صورت داده است.

دکمه بازگشت به بالا