تازه‌های سیاسی

آمریکا خشونت‌های عراق را محکوم کرد

درحالی که طبق گزارش های رسیده از عراق، تعداد کشته های اعتراضات اخیر به بیش از صد تن رسیده است، وزارت خارجه آمریکا با انتشار بیانه ای مطبوعاتی، بر لزوم پاسخگویی افراد «ناقض حقوق بشر» در جریان خشونت‌های عراق، تاکید کرده‌است.

وزیر خارجه ایالات متحده، مایک پومپئو اعلام کرده که راهپیمایی و اعتراضات مسالمت‌آمیز شهروندان، «عنصر بنیادین هر دمکراسی‌ست» و «خشونت در جریان تظاهرات جایی ندارد، چه از جانب نیروهای امنیتی صورت گرفته باشد، چه از جانب معترضان».

وزیر خارجه ایالات متحده ضمن ابراز تاسف از جان‌باختن شماری از شهروندان عراقی طی چند روز گذشته، از دولت عراق خواسته است «حداکثر خویشتن‌داری» را از خود نشان دهد.

مایک پومپئو در جریان گفت‌وگو با عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق بر تعهد واشینگتن در قبال عراقی «قوی، مستقل و مرفه» تاکید کرده و از نخست‌وزیر عراق خواسته با انجام اصلاحات و مقابله با فساد، برای نشان دادن توجه به خواسته‌های معترضان، گام‌هایی فوری بردارد.

اعتراضات اخیر در عراق علیه فساد، ضعف خدمات عمومی مانند آب و برق و بی‌کاری آغاز شد، اما اندکی نگذشت که گستره بیشتری از مسائل سیاسی را شامل گردید و معترضان خواستار برکناری دولت عادل عبدالمهدی و سیاستمداران «ناکارآمد» کشور و همچنین پایان دادن به فساد دولتی شدند.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از گروهی از تحلیلگران می‌گوید اصلاحات دولت احتمالا برای کسب رضایت بسیاری از شهروندان عراقی ناکافی‌ست؛ شهروندانی که دولت مرکزی را متهم کرده‌اند، حتی در دوره صلح نیز، زندگی‌های بسیاری را به تیره‌روزی کشانده‌است.

در جریان اعتراضات شعارهایی علیه دخالت های جمهوری اسلامی در امور عراق نیز داده شد و معترضان تصاویر آیت الله خامنه ای و پرچم ایران را به آتش کشیدند و یکصدا شعار ایران برو بیرون برو بیرون سر دادند.

گفتنی است، آیت الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی، اعتراضات عراق را به «دشمنان» نسبت داده‌است.

 

 

دکمه بازگشت به بالا