تازه‌های سیاسی

اظهارات فرمانده یگان‌های ویژه ناجا درباره نحوه سرکوب اعتراضات

حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه نیروی انتظامی درباره چگونگی کنترل و سرکوب اعتراضات اجتماعی در ایران توضیحاتی ارائه داد و گفت: در رویدادهای دی‌ماه ۱۳۹۶ نیروی انتظامی ۷۹ نقطه کشور را کنترل می‌کرد. او همچنین از استفاده نیروی انتظامی از «خودروی صوت» در تجمعات و اعتصابات خبر داد.

این مقام بلندپایه نیروی انتظامی اعلام کرد که نام عملیاتِ سرکوب اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ در میان یگان‌های ویژه «پر قو» بود.

اعتراضات سراسری دی‌ماه ۱۳۹۶ از روز هفتم دی ‌‌آن سال در مشهد آغاز شد و به دست‌کم ۷۲ شهر کوچک و بزرگ ایران گسترش پیدا کرد. در این اعتراضات بود که مردم معترض همه جناح‌های حکومت ایران را به چالش کشیدند.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران ۳۱ مردادماه سال جاری با اشاره به اعتراضات سال ۹۶ ادعا کرد که اعتراضات سراسری در اثر برنامه‌ریزی آمریکا و برای آغاز یک جنگ روانی علیه نظام تهران به راه افتاد.

در سال‌های اخیر با بدتر شدن اوضاع اقتصادی و فشار بر طبقات و اقشار مختلف، اعتصابات و اعتراضات مردمی، از جمله در میان کارگران و معلمان افزایش یافته است. اعتصاب کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه و فولاد خوزستان، و همچنین اعتصاب سراسری معلمان از جمله اعتراضات برجسته یک سال اخیر بودند. در این یک سال ده‌ها فعال صنفی بازداشت شده و حتی تحت شکنجه قرار گرفته‌اند.

حسن کرمی، فرمانده یگان‌های ویژه همچنین مدعی شد که نیروی انتظامی برای کنترل اعتراضات از نیروی قهریه کار نگرفته است؛ با این حال در آخرین نمونه از سرکوب اعتراضات مردمی، یگان ویژه با شلیک گاز اشک‌آور در صدد مقابله با تجمع کارگران آذرآب اراک برآمد که در اعتراض به نبود امنیت شغلی و به تعویق افتادن دستمزدشان در محوطه شرکت دست به تجمع اعتراضی زدند.

دکمه بازگشت به بالا