حقوق بشر

تبعید دو زندانی سیاسی بلوچ به زندان خلخال

به گزارش کمپین فعالین بلوچ، نوراحمد حسن‌زهی و علی پژگل، دو تن از زندانیان سیاسی تبعیدی در زندان اردبیل به زندان خلخال منتقل شدند.

در این گزارش ذکر شده: این دو زندانی سیاسی بلوچ در حال حاضر؛ بدون رعایت اصل تفکیک جرائم، در میان زندانیان با جرائم عمومی و خشن در زندان خلخال نگهداری می‌شوند.

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر، هرانا؛ طی گزارشی در این‌باره آورده است که علی پژگل، نهمین سال حبس در تبعید خود را سپری می‌کند. او در سن ۱۹ سالگی توسط وزارت اطلاعات دستگیر و به ۱۶ سال زندان و تبعید به زندان اردبیل محکوم شده بود.

بر پایه این گزارش؛ نور احمد حسن زهی نیز به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تبلیغ علیه نظام به ۲۶ سال حبس تعزیری و تبعید به خلخال محکوم شده بود. آقای حسن زهی پیشتر پس از سه سال تحمل حبس در زندان خلخال به زندان مرکزی اردبیل انتقال یافته بود.

نوراحمد حسن زهی و علی پژگل در جریان شورش در زندان، در تاریخ سیزدهم مردادماه ۹۵ در دادگاه خلخال دادگاهی شده و با اتهام اخلال در نظم زندان به دو سال و چهارماه حبس، ۱۰ میلیون تومان دیه و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شدند. این حکم درحالی صادر شد که این زندانیان هرگونه ایفای نقشی در ضرب و جرح زندانبانان را تکذیب کردند و اظهار داشتند تنها به دلیل گرایش‌های فکری و سیاسی؛ مورد هدف و در معرض بدرفتاری قرار گرفته‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا