اقتصادی

در بهار امسال ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت فعال زنان بیکار شدند

آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۹۸ نشان می‌دهد، نوسانات اقتصادی، شکاف جنسیتی را علیه زنان تشدید کرده و به خروج دست‌کم ۱۷۰ هزار نفر از جمعیت فعال زنان از بازار کار منجر شده است.

بر پایه این آمار نرخ مشارکت اقتصادی زنان در ایران، به‌رغم سهم چشمگیر زنان از تحصیلات عالی، به تنها ۱۶ درصد رسیده است.

آخرین آمارهای وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از بازار کار در ایران حاکی از نرخ بیکاری ۱۷,۳ درصدی زنان است. همزمان نرخ بیکاری در مردان ۹,۲ درصد گزارش شده است. به همین صورت بررسی روند تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی در بهار ۹۸ نیز سهم مردان را ۶۵ درصد و سهم زنان را تنها ۱۶ درصد نشان می‌دهد.

مهناز قدیرزاده ، فعال حوزه زنان و کارشناس روابط کار در توضیح این آمارها به گفته است: به‌نظر می‌رسد درپی نوسانات اقتصادی ماه‌های گذشته، زنان شاغل اولین گزینه برای تعدیل نیروی کار از سوی واحدهای تولیدی بوده‌اند.

براساس گزارش‌های رسمی، ایران در شاخص شکاف جنسیتی در میان کشورهای قعر جدول دیده می‌شود. بهترین رتبه ایران در شاخص شکاف جهانی جنسیت در سال ۲۰۱۸، مربوط به بخش آموزش (دستیابی به آموزش) است که در بین ۱۴۹ کشور در رتبه ۱۰۳ قرار گرفته است. پس از آن بهترین رتبه ایران با قرار گرفتن در رتبه ۱۲۷، مربوط به بخش سلامت (بهداشت و بقا) است. بخش اقتصاد نیز با کسب رتبه ۱۴۳ بدترین بخش در این حوزه است.

قدیرزاده با اشاره به این آمارها تصریح کرد: «به‌رغم افزایش تعداد زنان تحصیل‌کرده در ایران، آنها همچنان در ورود به بازار کار و مشارکت اقتصادی با مشکلات زیادی رو‌به‌رو هستند».

علاوه بر این؛ فعالان اجتماعی نسبت به مشکلات زنان؛ به‌ویژه خانم‌های سرپرست خانوار یا بدسرپرست برای ورود به بازار کار هشدار داده‌اند.

 

دکمه بازگشت به بالا