اقتصادی

چین به طور کامل از فاز ١١ پارس جنوبی خارج شد

بیژن زنگنه، وزیر نفت ایران، از خروج کامل شرکت ملی نفت چین (CNPC) از قرارداد توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی خبر داد.

وزیر نفت ایران اضافه کرد: «قصد داشتیم برای این فاز منابع خارجی جذب کنیم و سیستم فشارافزایی هم اجرا شود».

به گفته بیژن زنگنه، شرکت پتروپارس قرار بود سیستم فشارافزایی را در کنار شرکت‌های خارجی یاد بگیرد.»

قرارداد اولیه توسعه فاز ١١ میدان گازی پارس جنوبی، پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در تیرماه ۱۳۹۵منعقد شد.

ایران پس از برجام امیدوار بود میادین گازی و نفت، خصوصا میادین مشترک را با حضور پیمانکاران خارجی توسعه دهد، اما خروج آمریکا از برجام و برقراری دوباره تحریم‌های شدید نفتی و بانکی علیه ایران، شرکت‌های خارجی را از سرمایه‌گذاری در ایران منصرف کرد.

به همین دلیل شرکت توتال از ادامه فعالیت در پروژه توسعه پارس جنوبی منصرف شد و ایران را ترک کرد. پس از آن، مطابق مفاد قرارداد، سهم توتال به شرکت ملی نفت چین منتقل شد. اما ایران در این مدت بارها از «تعلل» شرکت ملی نفت چین در این زمینه انتقاد کرد.

کمتر از یک سال پیش، وزیر نفت ایران گفت: «با وجود اینکه ۸۱ درصد قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی به صورت رسمی به شرکت ملی نفت چین منتقل شده، این شرکت اقدامی برای توسعه این پروژه انجام نداده است».

وزیر نفت ایران گفته که در نبود شرکت‌های خارجی، ایران برای سیستم فشارافزایی، «مذاکراتی با شرکتهای ایرانی» انجام داده است.

همچنین به تازگی در غیاب شرکت‌های خارجی به علت تحریم‌های آمریکا، قرارداد ۴۴۰ میلیون‌دلاری توسعه میدان مشترک گازی بِلال؛ بین شرکت نفت و گاز پارس، از زیرشاخه‌های شرکت ملی نفت ایران، و شرکت ایرانی پتروپاس، امضا شد.

زنگنه در عین حال؛ مدعی شد که امضای این قراردادها نشاندهنده «بی‌اثر بودن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران» است.

 

دکمه بازگشت به بالا