اقتصادی

ایرانی‌ها در سال ۹۷ اندازه ۱۰ سال گذشته در ترکیه ملک خریدند

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک ایران می‌گوید طبق اعلام رسانه‌های کشور ترکیه، در سال ۹۷ میزان خرید ملک در این کشور توسط ایرانی‌ها به اندازه خرید ملک در ۱۰ سال گذشته بوده است. این در حالی است که به گفته حسام عقبایی، قیمت برخی از مناطق در تهران حتی گران‌تر از قیمت ملک در منهتن آمریکا و ونکوور کاناداست.

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک، تبلیغات برای فروش ملک در کشورهای خارجی را مصداق فرار سرمایه از کشور خوانده و گفته این اتحادیه با پلیس اماکن مذاکراتی داشته تا دفاتر فروش ملک در کشورهای خارجی جمع شوند.

عقبایی گفته در ترکیه و گرجستان ساخت و ساز صنعتی مسکن انجام می‌شود و این صنعتی‌سازی باعث شده جذابیت زندگی در شهرهای این کشورها افزایش یابد حال اینکه در ایران تنها ۱۵ درصد ساخت و سازهای مسکن، صنعتی است و ۸۵ درصد ساخت و سازها همچنان به صورت سنتی و بومی انجام می‌شود.

به گفته او در حال حاضر در ایران هزار میلیارد تومان سرمایه سرگردان وجود دارد و احتمال اینکه بخشی از این سرمایه جذب بازار مسکن کشورهای همسایه و سایر کشورها شود، بسیار بالاست.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک همچنین گفته از آنجایی که خروج ارز و پول از کشور قوانین خاصی دارد و نمی‌توان از سقفی بیشتر پول از کشور خارج کرد، شرکت‌های بازاریابی به روش‌ تهاتری برای فروش مسکن در کشورهای خارجی روی آورده‌اند و افراد هر چه در تهران دارند از جمله ملک به ویژه در سه منطقه اول شهر و خودرو را با ملک در ترکیه تهاتر می‌کنند. او گفته انجام این قراردادها در مشاوران املاک ایران مجاز نیست.

عقبایی در بخشی دیگر همچنین ۹۰ درصد تبلیغات خرید مسکن در خارج از کشور را کلاهبرداری خوانده و گفته است املاکی که در کشورهای خارجی نشان می‌دهند، وجود خارجی ندارد.

به گفته او بسیاری از املاک در ترکیه متعلق به دولت است یعنی عرصه ملک دولتی است و فقط عیان و بنا به مردم تعلق دارد یا خانه‌ها ۹۹ ساله هستند و مالکیت در آنها معنا ندارد. عمده تبلیغات خرید مسکن در خارج از کشور مربوط به خرید ملک در کشورهای ترکیه، گرجستان، دوبی و اسپانیاست.

در گذشته خرید ملک در قبرس، مالزی و چند کشور دیگر هم مطرح بود.

 

دکمه بازگشت به بالا